’Om-de-dagblad’ AlphenCC herleeft als digitale nieuwsbrief

Corine de Vries: ,,AlphenCC is terug en dat is mooi.’’

Corine de Vries: ,,AlphenCC is terug en dat is mooi.’’© Foto Sander Stoepker

Ruud Sep
Alphen aan den Rijn

Acht jaar geleden deed de redactie van AlphenCC voor de laatste keer het licht uit op het kantoor aan de Alphense Julianastraat. Begin deze maand beleefde de titel zijn terugkeer. Niet meer in de vorm van het vier keer per week verschijnende ’om-de-dagblad’, maar als dagelijkse nieuwsbrief in de mailbox van duizenden Alphenaren.

Van oktober 2005 tot oktober 2013 was AlphenCC - of ’het cc’tje’ zoals de krant wel liefkozend genoemd werd - een begrip in Alphen. ,,Op het hoogtepunt hadden we 7000 abonnees’’, vertelt Corine de Vries. Zij is als hoofdredacteur van de regionale kranten van uitgever Mediahuis eindverantwoordelijk voor zowel het Leidsch Dagblad als AlphenCC. ,,De krant stond in Alphen heel goed bekend. Maar het maken, drukken en bezorgen van de papieren krant was en is een zeer kostbare aangelegenheid. Het kon in die tijd gewoon niet meer uit. In die jaren hadden alle regiokranten het moeilijk en zijn er meer edities gestopt.’’

Anno 2021 heeft de regionale journalistiek de wind in de rug. Voor een deel is dat een gevolg van de coronacrisis. De Vries: ,,Je merkt dat daardoor de behoefte aan nieuws uit de eigen regio groter geworden is. Mensen willen lezen over wat er in het land en in de wereld gebeurt, maar ze zijn toch vooral geïnteresseerd in het nieuws van om de hoek.’’

Betaalmuur

Een andere belangrijke ontwikkeling is dat de krantenuitgevers eindelijk een manier hebben gevonden om geld te verdienen via internet. ,,Vroeger zetten we onze artikelen na het drukken van de krant gratis op internet. Tegenwoordig publiceren we onze verhalen eerst op onze website, maar dan wel achter een betaalmuur. Niet als een bijproduct van print, maar als een volwaardig digitaal product. Daarmee weten we een nieuwe doelgroep te bereiken die geïnteresseerd is in onze artikelen en bereid is daarvoor te betalen. Na jaren van dalende abonneestanden, hebben we daardoor sinds twee jaar de weg omhoog gevonden. We groeien flink in aantallen abonnees.’’

Tegen die achtergrond is het niet gek dat op de redactie de discussie over Alphen weer op gang kwam. ,,Het is na Leiden de grootste stad in het verspreidingsgebied van het Leidsch Dagblad, maar we hebben er maar een paar honderd abonnees. Dat zijn over het algemeen mensen met een historische band met de Leidse regio. Maar veel Alphenaren voelen die verbondenheid niet, sommige Alphenaren komen nooit in Leiden. Wat doe je dan? Stop je ermee of ga je nog een keer proberen daar serieus voet aan de grond te krijgen?’’

Het werd het laatste: de wederopstanding van AlphenCC, maar dan puur in digitale vorm zodat de papier- en distributiekosten die het project acht jaar geleden de nek om deden niet gemaakt hoeven te worden. Vijf journalisten (’we hebben weer een echte Alphense redactie’) verzorgen zes dagen per week de digitale nieuwsbrief AlphenCC. De Alphense nieuwsberichten, portretten, achtergrondverhalen en columns worden gepubliceerd op het speciale AlphenCC-deel van de website van het Leidsch Dagblad, maar halen in de meeste gevallen de papieren krant niet.

De nieuwsbrief kost niets en biedt een mix van gratis verhalen en ’betaalde’ premium artikelen. Voor 81 cent per week, een bedrag dat vergelijkbaar is met het abonnementsgeld van het oude AlphenCC, kunnen Alphenaren nieuws uit hun stad plus alle andere artikelen op de website van het Leidsch Dagblad lezen.

Gepikt

Dit project staat niet op zichzelf. Er zijn serieuze plannen om het concept van de digitale lokale nieuwsbrief ook elders binnen het bedrijf op te gaan zetten. ,,We hebben in ons verspreidingsgebied meer plekken waarbij we het idee hebben dat dit zou kunnen werken, zoals Almere, Purmerend en Haarlemmermeer. Met PurmerendCC hopen we nog dit jaar te beginnen.’’

Voor Mediahuis mag de Alphense nieuwsbrief een noviteit zijn, helemaal nieuw is het idee ook weer niet, moet De Vries erkennen. ,,We hebben het een beetje gepikt uit de Verenigde Staten. Heel veel kranten daar zeggen al langer dat hyperlokale nieuwsbrieven het model van de toekomst zijn.’’ Of dat ook voor Nederland geldt, zal de toekomst uitwijzen. ,,We hebben in principe twee jaar de tijd om het project rendabel te maken. Als redactie zijn we er in ieder geval enthousiast en als ik naar de nieuwsbrieven van de afgelopen twee weken kijk, dan word ik persoonlijk heel blij van de mooie mix van menselijke verhalen en nieuws. AlphenCC is terug en dat is mooi. Voor ons, voor de journalistiek en vooral voor Alphen.’’

Inschrijven

Het nieuws van AlphenCC is te vinden op www.alphencc.nl

Inschrijven op de dagelijkse nieuwsbrief kan hieronder:

Meer nieuws uit Alphen

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.