NS en Dorpsoverleg Boskoop begraven strijdbijl over uitvallende treinen tussen Alphen en Gouda: ’Lentemaanden zijn een exces geweest’

De trein naar Gouda staat klaar op een perron van station Alphen aan den Rijn.

De trein naar Gouda staat klaar op een perron van station Alphen aan den Rijn.© Mediahuis/Tim Engelbart

Tim Engelbart
Alphen aan den Rijn

Het Dorpsoverleg Boskoop en de NS hebben hun geschil over treinuitval op het traject Alphen aan den Rijn-Gouda bijgelegd. Dat is de uitkomst van het overleg dat de organisaties woensdagochtend met elkaar hadden: „We hebben begrip gekregen voor de situatie van de NS”, vertelt Sjaak Koster van het Dorpsoverleg.

Beide partijen vonden het een ’goed gesprek’, en staan nu op betere voet met elkaar. Dat was eerder dit jaar wel anders. In de periode van april tot en met juli viel de treinverbinding tussen Alphen en Gouda maar liefst 25 keer uit en dat was Koster een doorn in het oog. In augustus noemde hij namens inwoners van Boskoop de uitval ’heel irritant’. In september omschreef hij de situatie als ’bagger’ en eiste opheldering van de NS.

Die kwam woensdagmorgen. „Wij hebben uitgelegd wat voor maatregelen we allemaal nemen”, aldus een woordvoerder van de NS. Zo is het Dorpsoverleg uitgelegd dat ProRail inmiddels een snoeiplan heeft ontwikkeld, om overlast van bomen op het spoor te verminderen. Ook worden er acties ondernomen om problemen met de spoorbrug van Gouda, één van de oorzaken van het treinuitval op het traject, te verhelpen.

Veengrond

Aan niet alle oorzaken kan de NS iets doen, legt de woordvoerder uit. De veengrond onder het spoor maakt dat het traject ’gevoeliger is voor storingen’. Hoe dan ook, de spoorvervoerder probeert naar eigen zeggen ’continu te leren, continu beter te worden’.

Koster en zijn Dorpsoverleg nemen er genoegen mee, zeker als ze de cijfers bekijken: „In de periode rond mei heeft veel uitval plaatsgevonden, maar na die piek ziet het er anders uit. Het is een exces geweest, want we zien in augustus en september een verbetering.”

De NS belooft verder te gaan met wekelijkse analyses van het traject dat de OV-aanbieder zelf ’één van de beste spoorlijnen van Nederland’ noemt. Het Dorpsoverleg onderneemt voorlopig geen verdere acties. Koster: „We blijven het nauwlettend volgen. Als het aantal storingen toeneemt, overleggen we weer.”

Meer nieuws uit Alphen

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.