Websupers in top 10 grootste webwinkels: online boodschappen doen ’gewoon geworden’

Websuper

Websuper© United Photos/Toussaint Kluiters

Mirjam van der Puijl

Online boodschappenbezorgers Picnic en HelloFresh horen voor het eerst bij de grootste tien webwinkels van Nederland. De top 250 was in 2020 samen goed voor bijna twintig miljard euro.

Dat blijkt uit de jaarlijkse lijst van e-commercebedrijven die wordt samengesteld door vakblad Twinkle. De lijst wordt donderdagochtend gepresenteerd.

Dat Nederlanders eten en boodschappen laten bezorgen is blijvend, denkt hoofdredacteur Daniël Verheij van Twinkle. ,,Het is gewoon geworden.’’ Hij noemt de pandemie een ‘vliegwiel’, dat e-commerce gestuwd heeft naar een niveau wat normaal gesproken in 2024 pas gehaald zou zijn.

De 250 grootste webwinkels kenden in 2020 ongekende groei. In het eerste jaar van de coronapandemie spendeerden klanten bijna eenentwintig miljard euro online bij deze groep, 45% meer dan in 2019. Net als in 2019 was bol.com in 2020 met 3,3 miljard de grootste, direct gevolgd door Coolblue (1,4 miljard) en Albert Heijn (1,2 miljard).

Websupermarkt Picnic en de maaltijdboxen van HelloFresh nestelden zich voor het eerst tussen Albert Heijn, Coolblue en Zalando. Al langer mengt Picnic zich nadrukkelijk in de supermarktstrijd, door continu het gebied uit te breiden waar de witrode karretjes de boodschappen brengen.

Andere stijgers zijn bouwmarkten en tuincentra. Naarmate de invloed van corona afneemt, verwacht Verheij daar wel een dip. Maaltijdbezorgdiensten zijn in de lijst buiten beschouwing gelaten.

De aanwezigheid van platforms in de Twinkle top 100, zoals Amazon, Refurbished.nl en bol.com, vertekent zijn lijst wel, geeft hij toe. Volgens eigen cijfers verkoopt bol.com dit jaar in meerderheid via ‘partners’: andere webwinkels die op bol.com verkopen, zoals dierenwinkel Pet’s Place of Vida XL. Die komen zelf ook in de lijst voor. ,,Mogelijk gaan we dat in de toekomst anders doen.’’

Meer nieuws uit Uitgelicht

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.