Bedieninstructie moet de sluis in Roelofarendsveen verlossen van oneigenlijk gebruik en dure reparaties

Voor de broodnodige reparatie was het sluisje van Roelofarendsveen vorige maand leeggepompt.

Voor de broodnodige reparatie was het sluisje van Roelofarendsveen vorige maand leeggepompt.© Archieffoto Hielco Kuipers

Paul van der Kooij
Roelofarendsveen

De sluis in Roelofarendsveen wordt voorzien van een bedieninstructie. Zo willen B en W van Kaag en Braassem voorkomen dat-ie opnieuw ’oneigenlijk wordt gebruikt’ en er, net als vorige maand, een reparatie nodig is.

Dat antwoorden ze op vragen van de D66-fractie. Die verbaasde zich erover dat de gemeente, zes jaar nadat ze het bouwwerk had gekregen van het Hoogheemraadschap van Rijnland, zo’n dertigduizend euro opzij moest leggen voor een broodnodige reparatie.

Het deed de partij afvragen of de tussen Noordkade en Witte Singel ingeklemde sluis wel in optimale staat was overgedragen, zoals ’Rijnland’ had beloofd. Volgens burgemeester en wethouders ’is niet te achterhalen of de sluis niet in optimale conditie is overgedragen’. Iets claimen bij het Hoogheemraadschap, zoals D66 suggereerde, is in hun ogen dan ook niet mogelijk.

Lekken

Claimen zou wel kunnen wanneer de schade zou zijn veroorzaakt door een aanwijsbaar persoon. Maar volgens de bestuurders is daar al evenmin sprake van. ’Waarschijnlijk komt deze situatie door onhandig/oneigenlijk gebruik van de sluis door frequent vroeg openen van de deuren’, melden ze. Daardoor zou er zoveel druk op deuren komen te staan dat onderdrempel van één van de deuren is losgeschoten. Gevolg: de sluis lekte aan de kant van de polder zo sterk dat schutten er niet meer in zat.

Toen de gemeente de sluis overnam kreeg ze van het schap 20.000 euro mee. Daarmee zou ze tot 2036 de onderhoudskosten kunnen dekken. Dat geld is in een algemene pot gestopt. Daardoor kunnen B en W niet nagaan hoeveel ervan over is en of de reparatie er - zoals D66 hoopte - gedeeltelijk mee te dekken is. De bestuurders weten wel dat het bedrag van 30.000 euro dat ze vorige maand beschikbaar stelden, volstond voor de reparatie.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.