Katwijk verdeelt komend jaar minimaal 5,5 miljoen euro aan subsidie onder verenigingen en organisaties: ’Ze hebben het niet makkelijk gehad’

Vrijwilligers van maatschappelijke organisatie Welzijnskwartier trokken tijdens de coronapandemie langs de deuren met boodschappen.

Vrijwilligers van maatschappelijke organisatie Welzijnskwartier trokken tijdens de coronapandemie langs de deuren met boodschappen.© Arcieffoto Taco van der Eb

Hielke Biemond
Katwijk

De gemeente Katwijk verdeelt komend jaar minimaal 5,5 miljoen euro aan subsidie onder verenigingen en organisaties.

Dat bedrag bestaat deels uit gemeentelijke bijdragen die de gemeente automatisch heeft verlengd vanwege het stilgevallen sociale leven tijdens de coronapandemie, en deels uit nieuwe aanvragen ter hoogte van 3,9 miljoen euro.

Katwijk werkt sinds twee jaar met een nieuwe manier van subsidieverlening, waarbij alle afspraken uit het verleden zijn geschrapt en de ontvangers voortaan moeten aantonen dat zij hun geld waard zijn. Daarvoor heeft de gemeente een lijst met maatschappelijke doelen opgesteld, inclusief meetbare criteria, zoals het aantal georganiseerde activiteiten.

De gemeente kreeg dit jaar 82 aanvragen van zestig verschillende verenigingen en organisaties. Zeventien daarvan zijn afgewezen, na een vraag om een betere onderbouwing. De gemeente heeft die organisaties duidelijk gemaakt wat eraan schortte.

Veel verenigingen en organisaties moesten vorig jaar, net als de gemeente zelf, flink wennen aan de nieuwe werkwijze. De coronapandemie maakte het er niet makkelijker op. ,,Waar mogelijk hebben we het aanvragen van subsidie zo eenvoudig mogelijk gemaakt, om partijen niet extra te belasten’’, zegt wethouder Adger van Helden (financiën). ,,Ook is er extra ingezet op ondersteuning. Twee keer per week zaten medewerkers klaar om vragen te beantwoorden en zo te helpen een goede subsidieaanvraag in te dienen.’’

,,Verenigingen hebben het dit jaar niet makkelijk gehad’’, benadrukte Van Helden. ,,Veel activiteiten konden niet doorgaan. Andere activiteiten, bijvoorbeeld in het jongerenwerk, moesten plots digitaal georganiseerd worden om aan de vraag te kunnen voldoen. Dat vergde veel flexibiliteit.’’

,,Het is goed om te zien dat er weer mooie plannen gemaakt zijn voor volgend jaar. En zo fijn voor de partijen en voor onze inwoners dat we elkaar weer kunnen ontmoeten bij al die activiteiten.”

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.