Zuid-Afrika voelt zich gestraft voor opsporing Omicron-variant

ANP Producties | Bron: ANP
Pretoria

De Zuid-Afrikaanse regering voelt zich gestraft door de talrijke reisverboden sinds de ontdekking van de Omicron-variant van het coronavirus. In Nederland en andere EU-landen, de VS en tal van andere landen zijn reizigers uit zuidelijk Afrika voorlopig niet welkom uit vrees dat de variant nog besmettelijker is dan de Delta-variant.

"Deze laatste ronde van reisverboden komt neer op het straffen van Zuid-Afrika voor zijn geavanceerde DNA-onderzoekstechnieken en zijn vermogen om nieuwe varianten sneller te detecteren. Wetenschappelijke excellentie moet worden toegejuicht en niet gestraft", aldus de regering. Die had eerder al zorgen uitgesproken over het negatieve effect op toerisme en bedrijfsleven. Zuid-Afrika wordt nu als zondebok neergezet, terwijl bij eerdere varianten in andere landen minder paniekerig werd gereageerd, klaagde gezondheidsminister Joseph Phaahla vrijdag.

Negatieve hoek

Het virus is inmiddels ook vastgesteld in België, Israël en Hongkong. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is er geen wetenschappelijke basis voor de reisverboden en is meer onderzoek nodig. Wel zijn er volgens de WHO aanwijzingen dat het virus met deze mutaties besmettelijker is.

Critici vrezen dat landen voortaan zwijgen als ze op een variant stuiten. Dat speelde eerder al in India toen de daar ontdekte Delta-variant nog de Indiase variant werd genoemd. De WHO besloot daarop zorgelijke varianten te benoemen met een Griekse letter, om landen niet in een negatieve hoek te drukken.

Gezondheidsfunctionarissen in Afrika suggereren dat het in plaats van reisverboden beter was geweest als de gezondheidsscreening op luchthavens zou zijn opgeschroefd, of reizigers in quarantaine te zetten. "Dit zal verscheidene landen ontmoedigen om informatie te delen die heel belangrijk kan zijn voor de mondiale volksgezondheid", zegt een WHO-manager in Afrika tegen The New York Times.

Meer nieuws uit Buitenland

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.