Door ze te cancelen zijn de Meilandjes ineens de hoeders van het vrije woord | column

Haroon Ali

Ze hadden een karikatuur moeten blijven, die Meilandjes, met hun gespeelde onnozelheid en hysterische oneliners. Dat was een lucratief verdienmodel, gespekt door vele sponsoren. Maar de wijn slurpende klusfamilie besloot zich te mengen in het maatschappelijke debat en opende de aanval op gesluierde moslimvrouwen. Martien begon ermee in een interview met Raven van Dorst. Erica sprak zich eind oktober nog feller uit, in haar boek en tijdens promo-interviews. Ze is niet alleen voor een boerkaverbod, maar gooit ’islamieten’, vluchtelingen en ’profiteurs’ op één hoop.

Nu neem ik de analyses van wereldvreemde BN’ers niet serieus. Ik vind het wel interessant dat bedrijven nu pas in paniek raken en de familie laten vallen. Toen Martien in september ageerde tegen ’hoofddoekjes’ en vertelde dat hij op de PVV had gestemd, was er nog weinig aan de hand. Maar door de aanhoudende kritiek op Erica’s uitspraken wordt het sponsoren nu te heet onder de voeten. Hallmark, Hello Fresh, Nivea, Milka en Emma Matras lieten een voor een weten dat ze niet willen samenwerken met de Meilandjes.

Hallmark trok als eerste een kaart uit het kaartenhuis. „Wij sluiten niemand uit en vinden dat iedereen erbij hoort en ertoe doet. Wanneer een partner met wie wij samenwerken onze visie niet deelt, voelen wij ons genoodzaakt deze producten offline te halen.” Die actie schudde andere bedrijven wakker. Niemand wil als enige de Meilandjes blijven steunen terwijl andere merken wel ’woke’ zijn. De boel is inmiddels zo oververhit, dat ook dochter Maxime het moet ontgelden, omdat ze niet publiekelijk afstand neemt van haar moeder.

Beiersdorf, het moederbedrijf van Nivea, ziet dat stilzwijgen als een (indirecte) steunbetuiging. „Door een samenwerking tussen Nivea en Maxime te starten zou het voelen alsof we ons verbinden aan een gedachtegoed dat niet past bij ons als organisatie en het merk Nivea.” Milka heeft posts met Maxime op sociale media verwijderd en vraagt haar om hetzelfde te doen. Ook Emma Matras roept haar op het matje. „Omdat wij Maxime niet willen beoordelen op basis van de standpunten van haar moeder, hebben we haar de kans gegeven om publiekelijk te reageren. Ze heeft hier tot op heden geen gehoor aan gegeven.”

Dat zijn merkwaardige statements, die meer kwaad doen dan goed. Sponsoren laten de Meilandjes vallen om integer over te komen, maar worden vervolgens zelf gecanceld door fans van de familie, die vinden dat de Meilandjes alles moeten kunnen zeggen – ook als dat discriminerend is. Zelfs Geert Wilders komt voor de familie op. „Hou op met het sarren en boycotten van de Meilandjes”, tweette de PVV-leider. „Alle bedrijven die de banden met hen verbreken, omdat ze de waarheid spreken over de islam, verdienen zelf een boycot! Erica Meiland is een dappere vrouw. Ze verdient steun van ons allemaal!”

Ze hadden een karikatuur moeten blijven, die Meilandjes. Maar nu het kaartenhuis in elkaar stort, worden juist hun zinloze uitspraken over moslims telkens weer herhaald en zijn Erica en Martien ineens de hoeders van het vrije woord. Sponsoren zijn daardoor weggelopen, maar de familie behoudt datgene waar het ze altijd om te doen is geweest, iets dat misschien nog waardevoller is dan geld: onze aandacht.

Update

Maxime Meiland heeft inmiddels via Instagram gereageerd op alle ophef. In haar stories schrijft ze onder meer: “Ik kan en ga niet voor mijn moeder spreken – maar als dochter zijnde steun ik haar. (…) Dat ik achter mama sta en haar support, wil niet zeggen dat we overal hetzelfde over denken of dezelfde mening delen.” Ook zegt ze: “Nederland is (gelukkig) een divers land met vele afkomsten en geloven. Ik respecteer vanzelfsprekend iedereen, ongeacht afkomst of geloof.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.