Leiden wil vestiging van ’flitsbezorgers’ gaan reguleren. Amsterdamse ’truc’ biedt mogelijk uitkomst

Het distributiecentrum van Gorillas op de hoek Haarlemmerstraat van waaruit flitsbezorgers op elektrsiche fietsen boodschappen bezorgen en voor overlast zorgen.

Het distributiecentrum van Gorillas op de hoek Haarlemmerstraat van waaruit flitsbezorgers op elektrsiche fietsen boodschappen bezorgen en voor overlast zorgen.© archieffoto Taco van der Eb

Gertjan van Geen
Leiden

De gemeente Leiden maakt zich zorgen over de nadelige gevolgen van de steeds grotere hoeveelheid fietskoeriers voor de stad. Dat blijkt uit de antwoorden van het stadsbestuur op schriftelijke van Lianne Raat, raadslid namens de Partij voor de Dieren (PvdD).

Na Gorillas (Haarlemmerstraat, hoek Pelikaanstraat) is sinds een paar maanden ook flitsbezorgdienst Getir (Van der Werfstraat, hoek Lombardsteeg) actief in Leiden. De diensten leveren dagelijkse boodschappen binnen tien minuten na digitale bestelling aan huis. Zij doen dat met koeriers op elektrische fietsen en -scooters.

Overlast

Naar aanleiding van artikelen in het Leidsch Dagblad en het Financieele Dagblad (FD) klom Raat in de pen. In het FD stond dat Amsterdam de magazijnen van de flitsbezorgers wil weren, vanwege de overlast die ze geven en de gevaarlijke situaties die door het toegenomen verkeer is ontstaan.

Ook rond de Leidse distributiecentra op de Haarlemmerstraat en Van der Werfstraat doen zich gevaarlijke situaties voor, menen omwonenden. Er zijn geen duidelijke cijfers van overlastmeldingen betreffende het rijgedrag van de flitsbezorgers: overlast door fietsers dan wel bezorgers wordt niet apart geregistreerd, meldt het stadsbestuur. ’Wel komen er regelmatig overlastmeldingen van bewoners binnen over flitsbezorgdienst Getir betreffende geluidsoverlast bij het distributiepand’.

Leiden wil dit soort vestigingen in principe niet toestaan binnen de straten die zijn opgenomen in de winkelstructuur van de binnenstad en zoekt daarom uit ’of en op welke manier de vestiging van flitsbezorgers gereguleerd zou moeten worden’.

Exploitatievergunning

Volgens het FD worstelen grote Nederlandse steden met de komst van flitsbezorgers. ’Die kunnen zich zomaar in bedrijfspanden vestigen zonder een exploitatievergunning en een mobiliteitsplan in te dienen, met grote gevolgen voor de openbare ruimte’. Wetgeving biedt volgens de respectieve wethouders nu geen houvast om hier iets tegen te doen.

Leiden gaat uitzoeken of een ’truc’ van Amsterdam ook op de Sleutelstad toepasbaar kan zijn. In de hoofdstad geldt dat flitsbezorgers nieuw zijn en dus niet op de lijst met toegestane bedrijfsactiviteiten staan. Daarmee handelen zij volgens de gemeente per definitie in strijd met het bestaande bestemmingsplan.

’Er is juridisch advies ingewonnen over het vestigen van flitsbezorgdiensten’, laat het stadsbestuur weten. ’Daarbij moet wel opgemerkt worden dat de bestemmingsplansystematiek van Leiden en van Amsterdam niet per definitie vergelijkbaar zijn. Zo kunnen regels, juridische bijlagen en dergelijke verschillen’.

Inmiddels blijkt dat er voor de Leidse binnenstad sprake is van strijdigheid met het bestemmingsplan. Voor de vestiging van een dergelijke activiteit heeft een nieuw te vestigen flitsbezorger een omgevingsvergunning nodig. Het college van burgemeester en wethouders denkt in de komende maanden daar meer duidelijkheid over te krijgen.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.