Restanten Romeins vrachtschip gevonden bij werkzaamheden Rijnlandroute rond Valkenburg

Nader onderzoek moet uitwijzen of dit inderdaad resten zijn van een eerste-eeuws vrachtschip.© Foto ADC ArcheoProjecten

Binnert Glastra
Katwijk

Tijdens graafwerkzaamheden bij de N206 in Valkenburg zijn in februari enkele eikenhouten planken van een platbodem aangetroffen. Archeologen vermoeden dat het hout afkomstig is van een Romeins vrachtschip van ongeveer 30 meter lang, een zogenaamde 100-voeter. Dat heeft de projectorganisatie van de Rijnlandroute laten weten, die de N206 daar aan het verbreden is.

De houten planken zijn direct naast het voormalig vliegveld Valkenburg gevonden. Eerder zijn tijdens archeologisch onderzoek in de omgeving al houtresten van vijf andere schepen aangetroffen.

De eerste scheepsvondst dateert al van het onderzoek naar het Castellum van Valkenburg in de jaren ’40 van de vorige eeuw. De overige houtvondsten van schepen (waaronder drie boomstamboten of kano’s) zijn vorig jaar aangetroffen tijdens het onderzoek op het vliegveld. Ook werk enkele jaren geleden parallel aan de N206 een deel van een Romeinse weg gevonden.

Het is nog niet zeker of de nu gevonden planken inderdaad ook van een Romeins schip zijn. Verder archeologisch onderzoek moet dit nog uitwijzen. Uit het materiaal blijkt volgens de vinders al wel dat het schip een mediterrane bouwstijl had, maar dan in eikenhout. Bijzonder is volgens de archeologen ook dat een zogenaamde veer-deuvel (pen-gat) techniek is toegepast. Een techniek die bij weinig Romeinse vrachtschepen ten noorden van de Alpen teruggevonden is.

Het zou wijzen op een datering voor het einde van de eerste eeuw na Christus. Mogelijk kan jaarringenonderzoek uitwijzen wanneer de gebruikte bomen gekapt zijn en dus hoe oud het schip precies is.

De vondst heeft geen invloed gehad op de voortgang van het werk aan de Rijnlandroute, die de A4, A44 en Bollenstreek met elkaar verbindt ter hoogte van Leiden.

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.