Hoogtebeperking Meerbrug bij Nieuwe Wetering is het jaar slecht begonnen, maar daar hoeft de belastingbetaler niet voor op te draaien

29 maart 2022...

29 maart 2022...© foto Mediahuis

Paul van der Kooij
Nieuwe Wetering

De Meerbrug over de Ringvaart bij Nieuwe Wetering is het jaar slecht begonnen. Raken de hoogtebegrenzers op de brug normaliter twee tot drie keer jaar beschadigd, nu staat de teller na nog geen drie maanden al op twee.

Beeld van 11 februari dit jaar.

Beeld van 11 februari dit jaar.

Sterker nog, de begrenzers waren een weekje hersteld van een aanrijding op 11 februari toen het dinsdagochtend rond kwart voor acht opnieuw mis ging. Omdat het verkeer op de A4 net vast stond in verband met een ongeval bij Burgerveen, zorgde dat ook in het dorp voor een lange file.

De brug is eigendom van de gemeente Haarlemmermeer. En op de vraag of al die aanrijdingen een aanslag op de gemeentebegroting vormen, laat een woordvoerder weten dat dat gelukkig wel meevalt.

,,Meestal is de schade aan de voertuigen zo groot dat bestuurders halt houden.’’ En dat maakt het afhandelen van de zaak wel zo gemakkelijk. Rijden automobilisten door, dan hoeft de schade evenmin op het bordje van de gemiddelde belastingbetaler te belanden.

Is op camerabeelden te zien wie de vernielingen hebben aangericht, dan krijgt de persoon in kwestie of het bedrijf achter de wagen namelijk een rekening toegestuurd. De hoogte daarvan kan flink uiteenlopen. ,,Afhankelijk van de ernst van de schade ligt deze tussen de 500 en 15.000 euro’’, meldt de gemeentewoordvoerder.

Volgens hem komen meldingen vrijwel altijd via de brugwachter binnen ’die via de camerabeelden het ongevalletje registreert’. En de afhandeling van de schade gaat via NODR, een bedrijf dat dat voor veel gemeenten doet, en de verzekering van de vernieler.

Vrachtverkeer

,,De hoogtebegrenzer is er overigens op verzoek van de gemeente Kaag en Braassem gekomen’’, onderstreept de woordvoerder. ,,Die wil op die manier voorkomen dat vrachtverkeer via het dorp en de Huigsloterdijk naar de A4 kan sluipen.’’

Ook in 2018 was het raak..

Ook in 2018 was het raak..© Archieffoto Mediahuis

Op de regelmatig terugkerende vraag waarom de begrenzer geen zwaardere constructie krijgt of steviger wordt verankerd, is zijn antwoord: ,,Tot dusverre is er, als er wat gebeurt, alleen sprake van materiële schade. Maar we zijn bang dat bij zwaar verankerde constructies ook de bestuurder iets overkomt.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.