Universiteit Leiden laat grote parkeergarage bouwen in Nieuw Rhijngeest-Zuid

De garage krijgt zes verdiepingen op een 12.000 vierkante meter.

De garage krijgt zes verdiepingen op een 12.000 vierkante meter.© Artists impression VVHK

Wilfred Simons
Oegstgeest

Bouwbedrijf Goldbeck Nederland in Arnhem bouwt een parkeergarage met ongeveer 430 parkeerplaatsen en een fietsenstalling in het Oegstgeestse deel van het Bio Science Park. De Leidse universiteit heeft er 6,2 miljoen euro voor over.

De 12.000 vierkante meter grote parkeergarage is bedoeld voor bewoners en werknemers van bedrijven in het meest westelijke deel van het Bio Science Park, Nieuw Rhijngeest-Zuid. Wat nu is aanbesteed, is een eerste fase: in de tweede fase komen er ’minimaal’ 230 parkeerplaatsen bij.

In Nieuw Rhijngeest-Zuid komen nieuwe biosciencebedrijven, zoals de nieuwbouw van Galápagos. Verder zijn er 800 woningen in Nieuw Rhijngeest-Zuid ingetekend, die onder meer moeten verrijzen aan de oever van de Oude Rijn.

De parkeergarage is eerder al aangekondigd als ’gemeenschappelijke parkeervoorziening in het midden van het gebied’.

(Tekst gaat door onder de foto)

Architect Gerrit-Jan van Rijswijk van VVHK ontwierp een transparante gevel van lamellen.

Architect Gerrit-Jan van Rijswijk van VVHK ontwierp een transparante gevel van lamellen.© Artists impression VVHK

De nieuwe garage is ontworpen door het Leidse bureau VVKH, dat kantoor houdt in de Meelfabriek. Architect Gerrit-Jan van Rijswijk ontwierp een gebouw met een ’robuuste ruwe plint van baksteenpuin in schanskorven’, die begroeid moet raken. Daarboven verrijst een gevel van aluminium lamellen die haaks op de gevel gemonteerd worden.

Transparant

Volgens Van Rijswijk wordt de aanblik van de gevel ’plezierig transparant, waardoor de parkerende bezoeker zich veilig voelt’. Op de platte zijden van de lamellen laat hij met een zeefdruktechniek een afbeelding van een Hollands landschap aanbrengen.

Die afbeelding bestaat uit een rietkraag met vossen, konijnen en watervogels. Die afbeelding is alleen ’overhoeks’ te zien. Op het dak komen zonnepanelen en ’uitbundig groen’.

De structuur van de garage bestaat uit een demontabele standaard staalconstructie, die door aannemer Goldbeck zelf al veertig jaar is toegepast ’in meer dan duizend projecten’. De bouw begint in oktober. De tweede fase moet ’binnen vijf jaar’ gereed zijn.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.