Proef op de pont: alleen afrekenen bij het verlaten van Kaageiland

B en W van Kaag en Braassem verwachten dat het ’regelmatig uitvallen van het veer tussen Kaag en Buitenkaag tot het verleden behoort’.© Archieffoto Hielco Kuipers

Paul van der Kooij
Kaag en Braassem

Op de autopont tussen Kaageiland en Buitenkaag start binnenkort een proef waarbij alleen wordt afgerekend wanneer mensen van het eiland afgaan.

Dat melden burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem in een brief aan de gemeenteraad. ,,We hebben goede hoop dat dit een positief effect zal hebben op de doorstroming en geen of marginale invloed op de opbrengsten’’, schrijven ze daarbij.

,,De wachttijden bij de pont kunnen op zomerse dagen behoorlijk oplopen, dat zal u niet zijn ontgaan. Er gaat veel tijd verloren door het verrichten van betalingshandelingen op de schepen. Daar valt nog tijdwinst te behalen.’’

Met Blue Amigo, het bedrijf dat het veer exploiteert, heeft de gemeente de mogelijkheden onderzocht van een betaalsysteem dat ’enigszins vergelijkbaar is met dat van een parkeergarage’. Dus inclusief betaalautomaat en kentekenherkenning.

Het leerde dat de abonnementskosten op een dergelijk systeem hoog zijn en zwaar zouden drukken op de exploitatie. Blue Amigo, dat ook andere zaken exploiteert, gaat nog onderzoeken of die abonnementskosten te drukken zijn door het systeem breder in te voeren. Maar volgens B en W biedt het op korte termijn geen oplossing voor veerdienst Kaag. De proef waarbij alleen betalingsverrichtingen worden gedaan aan de eilandzijde zou dat wel kunnen bieden.

Financieel beter

Verder benadrukken B en W dat het financieel beter gaat met de pont dan werd verwacht toen Blue Amigo bij de jaarwisseling van 2018/2019 de exploitatie overnam. Werd er toen van uitgegaan dat jaarlijks 284.328,30 euro moet worden bijgepast, inmiddels is de definitieve exploitatiebijdrage vastgesteld op 200.917,89 euro. Het verschil zou hem vooral in de losse kaartverkoop zitten. Omdat Van Lent Shipyard en de gemeente Haarlemmermeer jaarlijks zo’n 60.000 euro bijdragen aan de exploitatie, zouden de netto kosten voor Kaag en Braassem uitkomen op zo’n 140.000 euro per jaar.

Verder spreken de gemeentebestuurders in de brief de verwachting uit dat het ’regelmatig uitvallen van het veer tot het verleden behoort’. Immers, beide ponten zijn gerenoveerd en in bedrijf en er wordt gevaren met een ’vast team van ervaren schippers’.

Namens de dorpsraad Kaag-Buitenkaag meldt Renée Smit blij te zijn met het experiment: ,,Ik hoop tenminste dat het doorgaat, ik heb er verder nog niks van gezien. Wat ook hoop geeft, is dat we geen gedoetjes met de pont hebben gehad sinds 4 april, toen het laatste overleg was van de Pontraad.’’ In die raad bespreken dorpsraad, Van Lent, ondernemers, Blue Amigo en de gemeente zaken die rond de pont spelen.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.