Koningin Máxima bezoekt Hogeschool Leiden om aandacht te vragen voor studentenwelzijn

Koningin Máxima speelde onder leiding van lector Ouderschap en Ouderbegeleiding Carolien Gravesteijn (r) het ’Levensvaardighedenspel’.

Koningin Máxima speelde onder leiding van lector Ouderschap en Ouderbegeleiding Carolien Gravesteijn (r) het ’Levensvaardighedenspel’.© Foto ANP/Marco de Swart

Wilfred Simons
Leiden

Vrijwel alle studenten van hbo en universiteit krijgen te maken met gevoelens van stress, eenzaamheid en het gevoel niet te mogen falen. Het is zorgelijk gesteld met hun geestelijke gezondheid, en zelfs niet overdreven om te spreken van een welzijnscrisis onder onze 17- tot 25-jarigen. Wat kunnen we eraan doen? Die vraag stelde koningin Máxima woensdag herhaaldelijk tijdens een werkbezoek aan de Hogeschool Leiden.

Koningin Máxima is de erevoorzitter van de stichting Mind Us, die jongeren wil helpen om ’grip te krijgen op hun mentale gezondheid’. Tijdens de coronacrisis, en dan vooral in de lockdowns, bleek eens te meer dat het onderwijssysteem wordt bevolkt door ongelukkige studenten. Ze willen hoge cijfers halen, afstuderen in de tijd die daarvoor staat, en dan ook nog eens met een 8,5.

Volgens onderzoeker Jolien Dopmeijer van het Trimbos Instituut heeft de samenleving een generatie gestreste studenten gecreëerd, die het gevoel heeft ’niet te mogen falen’. Maar het probleem is al ouder. Ook voor corona al leden studenten onder prestatiedruk, angst voor studieschuld en de druk om zichzelf als mooi, gezond en succesvol te presenteren op sociale media.

Volgens voorzitter Angelien Sanderman van de Hogeschool Leiden ’horen onzekerheden bij de levensfase’. De onderwijsinstellingen kunnen niet alle druk wegnemen. Ze leiden studenten immers op tot jonge professionals, ,,en als ze aan het werk gaan, moeten ze er wel stáán.’’ Ze leggen de lat hoog, maar onderhand is de druk te hoog opgelopen, vindt ook Sanderman.

Geïnvesteerd

Alle universiteiten en hogescholen hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in studieloopbaancoaches, studentendecanen en -psychologen. Waar het om gaat, zei bestuursvoorzitter Bart Combee van Hogeschool InHolland, is dat de docenten en de opleidingen hun studenten kennen. Een gemakkelijke opgave is dat niet. Juist de kwetsbaarste, onzekerste studenten onttrekken zich het liefst aan de blikken van hun docenten, die ze al gauw als kritisch en beoordelend ervaren. Studenten houden tegenover elkaar de schijn van succes op, weet Máxima. Kwetsbaarheid, eenzaamheid en falen tonen, is taboe.

(Tekst gaat door onder filmpje)

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Tegelijkertijd kunnen studenten- en studieverenigingen ook veel doen om hun leden te helpen. De Leidse wethouder Paul Dirkse (D66) wees op de Verklaring Studentenwelzijn, die de gemeente heeft ondertekend samen met de universiteit, de Hogeschool Leiden, de Plaatselijke Kamer van Verenigingen en het Studieverenigingen Overleg Platform. Het studenteninitiatief Frisse Gedachtes houdt ’Walks en Talks’, wandelingen in de stad waarin zij met elkaar praten en steun kunnen krijgen.

Verlegen

Ondanks alle aandacht en de hulp die studentendecanen en -psychologen kunnen bieden, voelen universiteiten zich toch verlegen met het onderwerp studentenwelzijn. Ze zijn immers kennisinstellingen, zegt vicevoorzitter Martijn Ridderbos van de Universiteit Leiden. ,,Weerbaarheid leren we studenten niet.’’ Hierin wil hij verandering brengen, door weerbaarheid onderdeel te maken van de onderwijsprogramma’s. Niet alle docenten van de universiteit zien weerbaarheidstraining als hun taak. ,,Het is niet vanzelfsprekend.’’ Maar de koningin moedigde Ridderbos aan. ,,Je leert beter als je je goed voelt.’’

Gevraagd om een toelichting, hield Ridderbos zich op de vlakte. Hij wil gesprekken over weerbaarheid en geestelijke welzijn van studenten niet te veel sturen. ,,Ik vind het vooral belangrijk dat ze worden gevoerd.’’ De druk is op de universiteit immers overal hoog: niet alleen studenten, ook docenten ervaren stress, gevoelens van uitputting, eenzaamheid en burn-out. Universiteiten en hogescholen kunnen daar wel veel aan doen, maar zij kunnen het probleem slechts voor een deel oplossen. ,,Voor een ander deel ligt de oplossing bij het ministerie van Onderwijs.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.