Toen de Alphense fietsenwinkel van Ekmat Nabizada dicht moest, is hij zijn rijwielen online gaan verkopen: ’Nu hebben we klanten uit heel Nederland’

Ekmat Nabizada is druk bezig met het repareren van een fiets.

Ekmat Nabizada is druk bezig met het repareren van een fiets.© Archieffoto Taco van der Eb

Rutger de Quay
Alphen aan den Rijn

Nu de coronacrisis zo goed als ten einde is, is het tijd om de balans op te maken. Hoe hebben ondernemers in Alphen aan den Rijn de coronacrisis doorgemaakt, en hoe kijken ze erop terug? Met vandaag: Ekmat Nabizada (22), eigenaar van Atlas Fietsen in Kerk en Zanen in Alphen aan den Rijn.

Hoe is jullie bedrijf begonnen?

„In 2013 zijn mijn broers begonnen met twaalf fietsen, die kochten we ergens goedkoop in. We begonnen met hele simpele merken, want je wordt niet zomaar dealer van een groot fietsenmerk. En vanuit daar zijn we verdergegaan. Maar wat je echt groot maakt, is de service. We zitten hier in een nieuwbouwwijk, de beste reclame die wij krijgen is van mond tot mond. Het is echt ons kent ons hier in de buurt. Binnen twee á drie jaar kende iedereen ons. Kort erna namen we ook een pand over in Zoetermeer, van een fietsenmaker die failliet is gegaan. Maar in een korte tijd hebben we dat bedrijf sky high gemaakt. In dit pand zat in 2016 een Chinees, we hebben het hele pand van top tot teen gestript en gerenoveerd. Stapsgewijs kregen we ook steeds meer merken in ons assortiment. In de wandelgangen klonk het: bij die jongens moet je zijn.”

Hoe zijn jullie ooit ’in de fietsen’ terecht gekomen?

„Mijn middelste broertje is op z’n vijftiende in Leiden begonnen in de fietsenbranche. Hij sleutelde thuis veel aan fietsen, vond dat leuk en heeft zo het fietsenvak echt geleerd. Hij inspireerde mijn andere broer, en mijn andere broer stak mij weer aan met het fietsenvirus: nu zitten we er allemaal in. Op een gegeven moment is het balletje gaan rollen. Nu runnen we drie bedrijven, en gezamenlijk hebben we twintig man personeel.”

Schrijf je in voor de gratis AlphenCC nieuwsbrief en mis nooit meer nieuwtjes uit Alphen aan den Rijn

De zaken gingen goed, en toen kwam corona. Hoe was dat voor jullie, zijn jullie bijvoorbeeld dicht geweest„We mochten, in eerste instantie, openblijven. Er ontstond algauw een run op fietsen. Mensen kochten fietsen alsof het niks was. We dachten eerst dat er een dipje zou komen in de verkopen, maar het was juist het tegenovergestelde. Mensen waren bang dat onderdelen niet meer leverbaar waren en sloegen aan het kopen. Bovendien, mensen hadden opeens niks meer te doen. Niks mocht meer, en de fitnessscholen waren ook dicht, dus mensen gingen masaaal fietsen. Pas in december, in 2020 en 2021, moesten we dicht. Alleen onze showroom, maar de werkplaats bleef open.”

(Tekst gaat door onder de foto)

Atlas Fietsen, op de hoek van de Noorderkeerkring en de Provinciepassage.

Atlas Fietsen, op de hoek van de Noorderkeerkring en de Provinciepassage.© Cyclomedia

Dat was niet goed voor de verkopen, hoe zijn jullie daarmee omgegaan?

„Mensen belden omdat ze een fiets wilden kopen. Dat kon niet in de winkel, dus we zijn met busjes rond gaan rijden, naar de klant toe. We namen een laptop mee, gooiden wat fietsen achterin de bus en gingen op weg. In hun woonkamer maakte ik de bestelling in orde. Of ze kwamen naar ons toe, dan gingen we buiten op de stoep staan. Dat mocht wél.”

Het zette je dus aan tot een creatieve manier van ondernemen?

„Inderdaad. Andere fietsenwinkels wilden er niet aan en vonden het risico te groot. Maar wij dachten: je kunt beter iets doen dan de hele dag duimen zitten te draaien. We hebben daarnaast onze webshop flink geüpdatet, verbeterd en uitgebreid. Omdat de showroom dicht was, hadden we ook meer man beschikbaar om dat te doen. Veel fietsenzaken hebben wel webshops, maar je ziet alleen een plaatje van de fiets en de prijs. We zijn gaan nadenken: wat wil de klant? Hoe kun je de klant verleiden tot het digitaal kopen van een fiets? De verbeterde website hielp echt: normaal is onze klantenkring beperkt tot Alphen aan den Rijn en Zoetermeer, nu kregen we bestellingen uit heel Nederland – van Friesland tot Brabant. Eigenlijk was het een geluk bij een ongeluk. De coronacrisis heeft ons scherper gemaakt. We hebben andere manieren gevonden om fietsen te verkopen. Klanten konden bijvoorbeeld ook online betalen, zodat ze contactloos een fiets konden kopen. Dat zijn dingen die we zijn gaan toepassen door corona.”

Toch moest de winkel een tijd dicht en had je wel personeel in dienst. Was je gedwongen om (enkele) mensen te ontslaan?

„Gelukkig niet. Natuurlijk hebben we wel een moeilijke tijd gehad. De lente en de zomer zijn voor ons het hoogseizoen, in december verkoop je nauwelijks fietsen. Natuurlijk hebben wij ook een dipje gehad in het aantal verkopen, maar het gaat erom hoe je ermee omgaat. We hebben de knop omgezet. Een paar weken heb je stress. Maar op een gegeven moment vraag je jezelf af: wat kunnen we doen, wat kunnen we veranderen? We hebben nooit stilgezeten.”

(Tekst gaat door onder de foto)

Ekmat Nabizada toont één van de rijwielen die zijn winkel verkoopt.

Ekmat Nabizada toont één van de rijwielen die zijn winkel verkoopt.© Archieffoto Taco van der Eb

Heb je je toch wel eens zorgen gemaakt over het voortbestaan van je bedrijf?

„In de decemberdagen heb je momenten waarop je jezelf afvraagt: hoe gaan we dit doen? Maar de reparaties en bestellingen bleven doorlopen. Eigenlijk hebben we nooit het punt gehad waarop ik dacht: we gaan het nooit redden. Nooit.”

Is je bedrijf sterker uit de crisis gekomen?

„Sowieso. In de eerste golf van de crisis stopten veel fietsenbedrijven met het inkopen van nieuwe fietsen, ze waren bang dat ze die niet kwijtraakten. Wij bleven doorgaan met inkopen. Ons magazijn staat nu vol met fietsen. En nu is er een enorme schaarste aan fietsen en onderdelen, dus daar profiteren we van. Er is een enorme run op fietsen, ook op accu’s. Die hebben we ruim op voorraad. Wie nu een voorraad heeft, heeft macht. Want zonder voorraad gaat de klant verder kijken. Wij hebben op het juiste moment ingekocht. Het was even slikken, want je moet immers wel betalen voor die fietsen. Dat is even spannend, want het gaat om veel geld. En dan moet je ze nog verkopen. Maar da’s ook het risico van het vak. Mensen denken vaak dat ze gewoon een fiets kopen, maar er zit een heel proces achter dat je als klant niet ziet. De service is ook heel belangrijk. Door corona hebben we meerdere dingen aangepast bij ons bedrijf waardoor we een enorme groei hebben gemaakt.”

Anderzijds kan het ook wrang zijn: jullie maakten een flinke groei, terwijl winkels om jullie heen dicht waren. Steekt dat niet een beetje?

„De winkeliers in het winkelcentrum hier zijn best creatief. De meeste winkels waren niet echt dicht, en als ze dicht waren, dan verzonnen ze een creatieve manier om alsnog producten te verkopen. Zo ging de bloemist op straat verkopen. Ik denk dat ondernemers in Alphen aan den Rijn sowieso erg creatief zijn.”

In de serie De winnaars en verliezers van de coronacrisis maakt Alphen CC de balans op: hoe kijken ondernemers terug op de crisis, en wat hebben ze ervan geleerd? Heeft u tips of wil u reageren? Stuur een e-mail aan r.de.quay@mediahuis.nl.

Deze serie is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Kwaliteitsimpuls Zuid-Hollandse Journalistiek.

Ekmat Nabizada (22) is samen met twee broers eigenaar van in totaal drie fietsenwinkels, allen genaamd Atlas Fietsen. Een zit in Alphen aan den Rijn, en twee in Zoetermeer. Gezamenlijk hebben zij circa twintig man in dienst. De winkels zijn in totaal ’ongeveer drie á vier weken’ volledig gesloten geweest. Er zijn geen gedwongen ontslagen gevallen en het bedrijf heeft geen aanspraak hoeven te doen op steunmaatregelen vanuit de overheid. Naast de drie fysieke winkels verkopen ze ook fietsen in heel Nederland en België via hun webshop.

Meer nieuws uit Alphen

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.