Patricia vindt de horrorrij op Schiphol iets geruststellends hebben: ’Als we het vliegtuig missen, mist het hele vliegtuig de vlucht’

Niels Folkers en Patricia Jepma uit Beverwijk gaan naar Rhodos.

Niels Folkers en Patricia Jepma uit Beverwijk gaan naar Rhodos.© Peter Schat

Peter Schat
Schiphol

Duizenden luchtreizigers staan in slingerende rijen opgesteld. Als er ergens weer een ’poortje’ opent, schuifelen ze met hun bagage soms hoopgevend lange stukken naar voren. Tot het weer stokt. Gelaten, maar niet bepaald uitgelaten is de stemming in Vertrekhal 3 van Schiphol op de ochtend van Hemelvaartsdag. ,,In de rij staan is ook al vakantie’’, zegt Bert Brouwer uit Grou monter.

Hij zit op zijn rolkoffer, naast hem echtgenote Janke met wie hij ’s ochtends om tien over acht in Friesland de trein pakte naar Schiphol. Daar staan ze om elf uur in de rij met hun vrienden Greetje en Clement van Wigcheren uit Zoetermeer, met wie ze naar Dublin vliegen voor een tourtje Ierland.

Het kwartet is in een gemoedelijke bui. ,,We zijn voorbereid op langer wachten. Drie uur voor vertrek kunnen we de bagage droppen, staat op de website van Schiphol. Nog een half uurtje hier staan en dan gaat onze balie open.’’

(Tekst gaat door onder de foto)

Bert en Janke Brouwer uit Grou en Greetje en Clement van Wigcheren uit Zoetermeer op weg naar Dublin.

Bert en Janke Brouwer uit Grou en Greetje en Clement van Wigcheren uit Zoetermeer op weg naar Dublin.© Peter Schat

Ze hebben niet wakkergelegen van het feit, dat ze voor hun vakantie eerst de horrorrijen van Schiphol moeten trotseren. ,,Je wordt wel een beetje banggemaakt’’, zegt Greetje. Het is dat ze naar Dublin gaan, voor een tripje naar Parijs hadden ze de auto wel gepakt. ,,Auto, wat moet je met een auto in Parijs?’’ vindt Janke. ,,Dan gingen we per trein.’’

Patricia Jepma en Niels Folkers uit Beverwijk gaan een weekje naar Rhodos. ,,We vliegen om twee uur dus we zijn ruim op tijd. Ik wilde om negen uur al op Schiphol zijn, maar daar zagen we vanaf toen we lazen dat het inchecken drie uur voor vertrek begint’’, zegt Patricia.

Ze stapten om tien uur uit de bus op Schiphol. ,,Dan zoek je het eind van de rij en sluit je je aan’’, zegt Niels. Het heeft iets geruststellends dat ’iedereen’ in de rij staat, vindt Patricia. ,,Als wij het vliegtuig missen, mist dus het hele vliegtuig de vlucht.’’

Lees ook: Drukte op Schiphol door Hemelvaart: ’Ik sta al 3 uur te wachten’ [video]

Patricia verwijt Schiphol geen maatregelen te hebben getroffen, terwijl de drukte te voorzien was. ,,Die zie je aankomen, nu iedereen na jaren weer een buitenlandse vakantie wil. ’’

Niels zou meer voor een ticket willen betalen, als de afhandeling op Schiphol goed geregeld zou zijn en de honorering in orde. ,,Als het probleem de waardering van de medewerkers is, zou ik zeggen: maak het werken hier aantrekkelijker voor ze.’’

(Tekst gaat door onder de foto)

Irma Oosten uit Hellevoetsluis met haar kinderen Femke en Lars op weg naar Kos.

Irma Oosten uit Hellevoetsluis met haar kinderen Femke en Lars op weg naar Kos.© Peter Schjat

Irma Oosten uit Hellevoetsluis staat met dochter Femke en zoon Lars in de rij. Vader is een toilet zoeken. Acht dagen Kos is het reisdoel. ,,De rij is prima te doen’’, zegt Irma. ,,Het was een aangename verrassing dat de rij niet al tot buiten reikte.’’

Ze is optimistisch, ondanks dat vanuit de rijen voor de incheckbalies goed zicht is op de duizenden reizigers die een verdieping hoger wachten voor een volgende controle. ,,Als dit open gaat, zijn we er in vijf minuten door.’’ Om daar boven weer achteraan aan te sluiten.

Meer nieuws uit Uitgelicht

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.