Tunneltje onder N206 dicht voor auto’s, Katwijk kiest voor voetganger en fiets

Het tunneltje onder de N206.© Archieffoto Taco van der Eb

Roza van der Veer
Katwijk

Het tunneltje onder N206 wordt toch afgesloten voor het autoverkeer. Dat heeft het Katwijkse college besloten. Daarmee houdt het nieuwe Katwijkse gemeentebestuur vast aan het bestaande beleid dat fietsers en voetgangers op de eerste plek zet. Ook wordt de groene corridor langs de N206 behouden.

Het tunneltje onder de N206 verbindt de wijken Zanderij en Tranendal. Tot nog toe was het smalle tunneltje toegankelijk voor al het verkeer. Dat zou veranderen omdat de provincie een busbaan aanlegt langs de N206, een voorwaarde voor het bouwen van de nieuwe wijk Valkenhorst. Het fietsverkeer wordt straks allemaal onderlangs de N206 geleid waardoor de kruising met het tunneltje veel drukker én dus gevaarlijker wordt.

Lees ook: Politiek spel in Katwijk over autovrij maken tunneltje N206: ’Ik heb een unheimisch gevoel’

Verschillende verkeersdeskundigen waarschuwden dat afsluiting van het tunneltje voor autoverkeer de beste optie was. Diverse buurtbewoners voelden daar weinig voor want de afsluiting betekent dat ze moeten omrijden om van de ene wijk naar de andere wijk. Zij vonden gehoor bij verschillende partijen in de gemeenteraad waaronder DURF, de grootste politieke partij na de gemeenteraadsverkiezingen en voorstander van het openhouden van de tunnel.

De toenmalige wethouder Rien Nagtegaal waarschuwde dat een beslissing voor het openhouden voor autoverkeer, zou betekenen dat de provincie het fietspad bovenlangs zou aanleggen, ten koste van een flinke groenstrook. Na veel discussie werd uiteindelijk besloten de definitieve beslissing in handen van het nieuwe college te leggen.

Logisch

Dat nieuwe college, waarin DURF twee van de vier wethoudersposten bezet, kiest nu voor afsluiten van de tunnel voor autoverkeer. Wethouder Gerard Mostert: ,,We willen serieus werk maken van ons beleid om het fietsers en voetgangers makkelijk te maken. Daarnaast behouden we een mooie groene corridor. Het is dus niet meer dan logisch om de tunnel af te sluiten. Het is goed voor het milieu en voor de gezondheid als mensen vaker voor de fiets kiezen. We moeten af dat we alles met de heilige koe, de auto, doen. En voor mensen die echt met de auto moeten, is het hooguit een minuut heeft omrijden.’’

Lees ook: Wellicht toch auto’s door Katwijkse tunnel onder N206: ’De situatie is niet ideaal, maar we kunnen het wel veiliger maken’

Het collegebesluit betekent niet dat de tunnel gelijk wordt afgesloten voor autoverkeer. Eerst moet de provincie nog definitief beslissen over de busbaan en het fietspad. Vervolgens moet Katwijk een officieel verkeersbesluit nemen waartegen bezwaar kan worden ingediend. De wethouder verwacht dat voor het einde van de jaar de tunnel dicht gaat. ,,We willen de tunnel eerst nog wat aanpassen met bredere trottoirs en verlichting.’’

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.