Door de coronacrisis gingen mensen ’veel waarde hechten aan de kwaliteit van hun woning’, en dat merkte deze makelaar. ’Mensen hadden veel meer tijd over, dus zochten massaal naar woningen op internet’

Mirjam van der Ziel van Koppes makelaardij in Alphen aan den Rijn.

Mirjam van der Ziel van Koppes makelaardij in Alphen aan den Rijn.© Foto Hielco Kuipers

Rutger de Quay

Nu de coronacrisis zo goed als ten einde is, is het tijd om de balans op te maken. Hoe hebben ondernemers in Alphen aan den Rijn de coronacrisis doorgemaakt, en hoe kijken ze erop terug? Met vandaag: Mirjam van der Ziel, makelaar bij Koppes Makelaardij in Alphen.

In maart 2020 kondigde premier Rutte aan dat het land op slot ging door het oprukkende coronavirus. Wat was uw eerste gedachte toen u het nieuws hoorde?

,,De meningen op kantoor waren verdeeld. Mijn man was heel relaxed en had niet het gevoel dat er veel ging gebeuren. Zelf vroeg ik mij dat wel af, ook omdat je de ervaring van de financiële crisis van 2008 in je hoofd hebt. Maar ik had het, voor onze branche, niet bij het goede einde.”

Onder omstandigheden konden jullie het werk wel voortzetten. Hoe ging dat? Waren er bijvoorbeeld digitale bezichtigingen?

,,Wij mochten blijven rondleiden, maar we moesten wel schakelen met extra maatregelen. Wij boden digitale rondleidingen aan voor diegenen die dat wilden, maar daar is minimaal gebruik van gemaakt. Eerst hielden wij kijkuren, ook omdat wij het belangrijk vinden dat mensen voldoende tijd uittrekken om een woning te bezichtigen. Het is immers geen pakje boter dat je koopt. Toen corona losbarstte, hebben we alle geïnteresseerden een half uur de tijd gegeven om te komen kijken. Dat was wel een drama voor de agenda. Qua afspraken explodeerden onze agenda’s. We draaiden hele lange dagen. Maar op die manier konden we wel iedereen die geïnteresseerd was in een woning rustig de tijd geven om te komen kijken. Je mocht niet met grote groepen door huizen lopen. Wij zijn direct overgegaan tot nog meer individuele bezichtigingen.”

Ik kan mij ergens voorstellen dat de kopers dat wel fijn vonden?

,,Die individuele kijkhalfuurtjes werden echt buitengewoon op prijs gesteld door onze klanten. Wel hebben we soms op verzoek van de verkoper het inschrijfproces van die halfuurtjes gesloten: 40 bezichtigingen á een half uur is best veel. De verkoper zei dan: ik wacht eerst even af of hier een potentiële koper tussen zit. Maar wij hebben de deuren permanent opengehouden, voor iedereen. Al had dat wel een effect op onze agenda’s. Daar hebben we in geïnvesteerd.”

Hoe is daar dan in geïnvesteerd?

,,We hebben meer personeel aangenomen om al die afspraken in te plannen. Niemand had gedacht dat dit ook zo lang zou duren. We hebben het stug volgehouden. Daar zijn we allemaal heel blij mee, want we kregen er veel waardering van verkopers én kopers van.”

Werkten jullie zelf nog op kantoor of werd het hele proces draaiende gehouden vanuit huis?

,,Deels vanuit huis, deels vanuit kantoor. We deden het in ploegen, om te voorkomen dat het hele kantoor plat kwam te liggen als je één of meerdere zieken had. Het was ook noodgedwongen: scholen waren dicht, de kinderopvang was dicht.”

Mirjam van der Ziel: ,,Ik vind een pandemie niet echt geschikt om onderscheid te maken tussen winnaars en verliezers. Ik heb er zelf mijn vader aan verloren.’’

Mirjam van der Ziel: ,,Ik vind een pandemie niet echt geschikt om onderscheid te maken tussen winnaars en verliezers. Ik heb er zelf mijn vader aan verloren.’’© Foto Hielco Kuipers

Toen bleek dat het coronavirus wat langer onder ons zou zijn dan een week of een paar maanden, zijn veel mensen zich gaan herbezinnen op hun woonplek. Zagen jullie dat ook?

,,Natuurlijk. Mensen gingen nog meer waarde hechten aan de kwaliteit van hoe zij woonden. Je kreeg mensen die zeiden: ik ga niet meer in de slaapkamer van mijn kind werken, of mensen die op hun slaapkamer werkten en zeiden: ik kom de slaapkamer niet meer uit op een werkdag. Dat gaf een reden om naar andere woningen te kijken. Daarnaast waren mensen thuis aan het werk. Het klinkt belachelijk, maar ze hadden veel meer tijd. Dus ze gingen massaal naar woningen kijken op internet. De Nederlandse uitdrukking luidt: kijken, kijken en niet kopen, maar dat ging bij ons niet op.”

Want de huizenprijzen zijn in die coronaperiode ook enorm hard gestegen, toch?

,,De vraag werd er zeker niet kleiner om, en die is al heel groot. Dat is een feit.”

Zijn er ook lessen die u zelf en uw bedrijf uit de crisis hebben getrokken?

,,We bleken veel flexibeler dan gedacht. Op een bepaald moment hadden we hele telefooncentrales bij medewerkers thuis staan. Daarvoor had je dat nooit gedacht.”

Terugkijkend op de coronacrisis, ziet u uw bedrijf als winnaar of verliezer van de coronacrisis?

,,Zeker niet als verliezer. Maar ik vind een pandemie niet echt geschikt om onderscheid te maken tussen winnaars en verliezers. Ik heb er zelf mijn vader aan verloren. Ik vind winnaars een moeilijke kreet. Maar omzetmatig hebben we hetzelfde gedraaid als vóór de crisis, we hebben niemand hoeven ontslaan. Door de coronacrisis zijn we ook extra bevestigd in het feit dat een extra, persoonlijke benadering voor klant en koper die wij hanteren belangrijk is.”

Nu is er vooral een nijpend tekort aan geschikt personeel. Hebben jullie daar ook last van?

,,Gediplomeerde makelaars zijn moeilijk te vinden, maar ons team is uitstekend op orde. Natuurlijk zou ik er nog heel graag een makelaar bij hebben. Daar zijn we ook hard mee aan het werk en dat gaat best lastig, maar onze bezetting is voldoende op peil. Mensen blijven graag, we hebben een heel bestendig en vast team. Wij waarborgen de kwaliteit.”

In de serie De winnaars en verliezers van de coronacrisis maakt Alphen CC de balans op: hoe kijken ondernemers terug op de crisis, en wat hebben ze ervan geleerd? Heeft u tips of wil u reageren? Stuur een e-mail aan r.de.quay@mediahuis.nl.

Deze serie is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Kwaliteitsimpuls Zuid-Hollandse Journalistiek.

Lees ook:André Koch van tuincentrum De Bosrand had wel begrip voor de moeilijke coronakeuzes van het kabinet: ’Je zal maar in de schoenen staan van de leden van de regering’

Koppes Makelaardij bestaat sinds 1975 in Alphen aan den Rijn en telt 20 man personeel. De omzet over 2020 en 2021 lag ‘iets hoger’ dan de jaren daar voorafgaand. Het marktaandeel van het makelaarskantoor is min of meer gelijk gebleven. Mirjam van der Ziel werkt al sinds december 1989 als makelaar bij Koppes Makelaardij in Alphen aan den Rijn. Van der Ziel woont zelf sinds 1991 in Alphen.

Meer nieuws uit Alphen

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.