Kapper Marja moest haar deuren sluiten, dus maakte ze ‘contact’ met haar klanten via ‘achter de schermen-filmpjes’ op social media. Maar haar minder lopende zaak moest ze noodgedwongen verkopen

Kapster Marja van der Linden.© Foto Hielco Kuipers

Rutger de Quay
Alphen aan den Rijn

Nu de coronacrisis zo goed als ten einde is, is het tijd om de balans op te maken. Hoe hebben ondernemers in Alphen aan den Rijn de coronacrisis doorgemaakt, en hoe kijken ze erop terug? Met vandaag: Marja van der Linden, eigenaresse van kapsalon Knipsels en Kapsels.

Van der Linden is al een jaar of 25 kapster in Alphen aan den Rijn. Ze verruilde Amsterdam voor Alphen aan den Rijn en wilde de stad leren keren, daarom begon ze als kapper aan huis. Na 18 jaar begon ze haar eigen salon.

De zaken gingen goed. En toen ging het land op slot. Wat ging er door u heen op die avond van de persconferentie van de premier?

,,Het was klote. Niemand wist wat er ging gebeuren: niemand had nog eerder een gedwongen sluiting meegemaakt. Je gaat de diepte in: je weet niet wat er gaat gebeuren en hoe lang het gaat deuren. Ik ben een ondernemer met de mindset: wat kun je doen om je klanten te blijven bedienen?”

Dus u zocht vervolgens naar manieren om de boel toch draaiende te houden?

,,Ja, maar de opties die we hadden, waren erg beperkt. We zijn verfpakketen gaan versturen naar onze klanten en hebben onze unieke kappersschorten laten maken met ons logo erop, zodat iedereen een eigen, uniek schort kon kopen. Ik moet zeggen dat dat massaal werd gekocht door onze klanten, om ook ons te steunen. In de periodes dat we open waren, kwamen de klanten bij ons langs met hun eigen schort aan. Het was zeker een teken dat onze klanten erg loyaal aan ons zijn.”

Maar ondertussen liepen de vaste lasten wel gewoon door. Hoe kon u die opbrengen?

,,Gelukkig was er steun van de overheid. Ik kwam er gelukkig wel snel achter dat het om een lening ging. Al vrij snel heb ik gebeld met de instanties over de vraag of het een gift of een lening was. Zodra we weer open mochten, heb ik veel gespaard om die leningen zo snel mogelijk terug te betalen. Alle openstaande leningen heb ik inmiddels terugbetaald.”

Schrijf je in voor de gratis AlphenCC nieuwsbrief en mis nooit meer nieuwtjes uit Alphen aan den Rijn

Het personeel dat u in dienst heeft kon vrij weinig doen. Zaten ze thuis? Of heeft u ze toch ingezet in de winkel?

,,Ik heb gelukkig niemand hoeven ontslaan. Deels heb ik ze aan het werk gezet. In de eerste twee weken hebben we de salon van top tot teen helemaal schoongemaakt. Dat zijn van die klusjes waar je normaal niet altijd aan toekomt. Daarna kwamen ze drie middagen per week om de verfpakketjes en de knipschorten klaar te maken en te versturen per post. Je moet creatieve manieren bedenken om het personeel aan het werk te houden. In de tweede lockdown bedachten we de ’fifty fiftydeal’. Een klant kon drie behandelingen kopen en een voorschot van vijftig procent betalen. De andere vijftig procent betaalde de klant dan op het moment van de behandeling zelf. Zo verzin je creatieve manieren om de crisis door te komen. De ene actie is beter aangeslagen dan de ander, maar die fifty fifty deal was echt super. Hoeveel van die deals ik precies heb verkocht? Weet ik niet. Maar toen we eenmaal weer opengingen, hadden we een omzet die drie keer hoger lag dan normaal. Dat kwam grotendeels door die deal.”

Kapster Marja van der Linden: ,,Ik heb wel geleerd dat als je meer contact maakt met je klanten, je dat ook zeker terugziet in de omzet.’’© Foto Hielco Kuipers

U liet zich dus niet uit het veld slaan door de tegenslagen?

,,Je kunt gaan janken wat je wil, maar op een gegeven moment moet je ook gaan kijken wat de mogelijkheden zijn. Het noopte tot creatief ondernemen. Dat is ook waarom je ondernemer bent geworden. Ik ben altijd erg creatief geweest, en ik dacht: dit zijn de feiten, de vraag is wat je ermee gaat doen. Ik ben niet het type dat huilend op de bank gaat zitten, zo zit ik niet in elkaar.”

Heeft u desondanks wel eens slechte nachten gehad waarop u wakker lag over de situatie waarin uw salon zich bevond?

,,Eigenlijk niet! In mijn optiek komt het altijd wel goed, we verzinnen altijd wel weer wat om het anders te doen dan de rest. We zijn video’s gaan maken, het personeel maakte die vlogs. We maakten video’s over producten die wij gebruiken, maar gaven ook een kijkje achter de schermen. Ook al zijn we dicht, we zijn wel aanwezig. De klanten vonden het heel leuk dat je nog contact met ze zocht. We waren al langer actief op social media – dat vind ik zelf erg leuk -, we hebben eigen kanalen op YouTube, Telegram, Facebook en Instagram. Wat dat betreft laten we zeker van ons horen.”

Zijn er dingen die jullie door de crisis anders zijn gaan doen?

,,Eigenlijk niet. Maar ik heb wel geleerd dat als je meer contact maakt met je klanten, je dat ook zeker terugziet in de omzet. Via social media hebben we ook nieuwe klanten aangeboord.”

Terugkijkend op deze crisis, ziet u en uw bedrijf als een winnaar of een verliezer van de crisis?

,,Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik zie mijzelf wel als winnaar. Door de crisis ben ik een stuk creatiever geworden. We zijn dingen gaan verzinnen in plaats van in angst gaan zitten. Maar ook als verliezer: alles wat je niet kan werken, ben je kwijt en haal je nooit meer in. Als je iemands haar geknipt hebt, dan komen ze volgende week niet nog een keertje langs. Het is dubbel. Door de crisis heb ik een van de twee zaken die ik had – in Bodegraven – moeten verkopen. Die zaak ben ik drie jaar geleden, nét voor het uitbreken van de crisis, begonnen. Driekwart jaar later kregen we drie lockdowns voor onze kiezen. We moesten ons herpositioneren. Je vraagt jezelf af: wat is wijsheid? Ik verwacht in de komende winter wéér een lockdown. Dus ik besloot één van de twee zaken te verkopen en alle energie te investeren in de best lopende zaak, in Alphen dus. Je zet al je geld op de beste speler. Ik ben een goede ondernemer en een goede onderhandelaar. De zaak in Bodegraven was niet makkelijk om te verkopen, ik heb m’n tanden erin moeten zetten. Met een klein beetje winst heb ik het weten te voorkomen. Eigenlijk zijn er in deze crisis geen winnaars of verliezers: het kost een ondernemer áltijd geld.”

Ook de kapperssector kampt met een hevig tekort aan arbeidskrachten. Hoe zitten jullie in de bezetting?

,,We begonnen met vijf man personeel, en dat is nu vier – iemand heeft afscheid genomen, ik heb niemand hoeven ontslaan. Ik merk dat het héél lastig is om een nieuwe kapper te vinden. Ik heb er een hekel aan om te moeten kiezen uit kappers omdat het moet. Tijdelijk hebben we het probleem opgelost door onze kappers die al bij mij werken meer uren te laten draaien. Dan kunnen we rustig op ons gemak op zoek naar een nieuwe medewerker. Ik wil niet gedwongen worden om iemand te kiezen terwijl ik de keuze die ik heb niet goed genoeg vind. Gelukkig waren mijn medewerkers bereid om meer uren te werken. Als je het nooit vraagt aan je medewerkers, dan weet je het ook niet.”

En hoe ziet u de toekomst voor zich? Als u zegt dat er in de komende winter mogelijk wéér een lockdown zal volgen…

,,Persoonlijk denk ik dat we nog een strijdje te gaan hebben met het coronavirus. Maar dat er ook weer licht in de duisternis is. Maar de eerste twee jaar blijft spannend, we moeten herstellen van de geleden schade.”

In de serie De winnaars en verliezers van de coronacrisis maakt Alphen CC de balans op: hoe kijken ondernemers terug op de crisis, en wat hebben ze ervan geleerd? Heeft u tips of wil u reageren? Stuur een e-mail aan r.de.quay@mediahuis.nl.

Deze serie is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Kwaliteitsimpuls Zuid-Hollandse Journalistiek.

Lees ook:Toen alle winkels gesloten waren, stonden klanten zelfs in het gure najaar buiten in de rij voor bakkerij BROOD&ko: ’Klanten gingen met een andere mindset naar de winkel’

Van der Linden werkt al 25 jaar als kapper, eerst als kapper aan huis, en na 18 jaar begon ze haar eigen kapperszaak: Knipsels en Kapsels. Net vóórdat de coronacrisis in haar hevigheid losbarste, had Van der Linden nog een ander filiaal van haar zaak in Bodegraven. Door de coronacrisis werd ze gedwongen om die zaak – met een klein beetje winst – te verkopen. Van der Linden heeft nu vier personeelsleden in dienst en zoekt nog naar een uitbreiding van haar team met één openstaande vacature. Gedwongen ontslagen zijn er tijdens de coronacrisis niet gevallen. De overheidssteun die zij ontving, is inmiddels terugbetaald.

Meer nieuws uit Alphen

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.