De Alphense milieustraat draaide door in de coronacrisis en werd overstelpt met afval: ‘De lontjes werden héél kort’

Evert van der Vegt (links) is verantwoordelijk voor de leiding, Hans van Deuren is betrokken bij de dagelijkse uitvoering,

Evert van der Vegt (links) is verantwoordelijk voor de leiding, Hans van Deuren is betrokken bij de dagelijkse uitvoering,© Foto Hielco Kuipers

Rutger de Quay
Alphen aan den Rijn

Nu de coronacrisis zo goed als ten einde is, is het tijd om de balans op te maken. Hoe hebben ondernemers en instanties in Alphen aan den Rijn de coronacrisis doorgemaakt, en hoe kijken ze erop terug? Met vandaag: Evert van der Vegt en Hans van Deuren van de milieustraat.

Wat dachten jullie toen Rutte het land op slot gooide?

Hans: ,,We zijn nooit dichtgeweest. Afval draait immers altijd door. Maar we hebben ons de vraag gesteld: hoe blijven we open? In het kader van de veiligheid voor onze medewerkers én bezoekers. Hoe ga je daarmee om? In het begin maakten verschillende gemeenten hun eigen keuzes. De één ging dicht, de ander introduceerde beperkingen. Dichtgaan was geen optie, mensen moeten hun vuil kwijt. Het was simpel: als we dichtgaan, belandt afval op straat. Mensen gaan geen twee weken afval bewaren. We hebben vrij snel een reserveersysteem ingevoerd. Vóór corona was het vrijheid blijheid: je reed aan en je kon naar binnen. Dat zorgde ervoor dat het hier zwart zag van de mensen op zaterdag, 1.500 bezoekers per dag. Met zulke drukte kun je mensen niet begeleiden en service verlenen. Coronatechnisch wilden we dat voorkomen.”

Waren er ook mensen die het reserveringssysteem negeerden en alsnog zonder afspraak kwamen opdagen?

Hans: ,,In het begin waren er veel mensen die van niks wisten. We gedoogden dat, we keken dan hoeveel mensen er waren. In het begin van de pandemie mochten we bijvoorbeeld acht bezoekers per kwartier toelaten. Als er dan twee bezoekers waren, zagen we dat door de vingers. Je moet ook een beetje klantvriendelijk blijven, maar op een gegeven moment is het wel klaar. Dat reserveringssysteem hebben we nu twee jaar: als mensen nu nog steeds niet gereserveerd hebben… ja, sorry. Het houdt een keer op.”

Schrijf je in voor de gratis AlphenCC nieuwsbrief en mis nooit meer nieuwtjes uit Alphen aan den Rijn

Tekst gaat verder onder de foto

Ecopark De Limes in Alphen aan den Rijn.

Ecopark De Limes in Alphen aan den Rijn.© Foto Hielco Kuipers

Corona ligt nu – hopelijk – achter ons, maar desondanks hebben jullie het reserveringssysteem in ere gehouden. Waarom?

Evert: ,,Eigenlijk is die introductie van het reserveringssysteem vrij vloeiend en soepel gegaan. We hadden best veel klachten verwacht, maar dat viel enorm mee. De keerzijde van ons systeem vóór corona was dat er veel files stonden en mensen lang moesten wachten. Dat is nu als sneeuw voor de zon verdwenen. Het draagvlak voor dat reserveringssysteem bleek heel hoog. Mensen vinden het fijn om te weten dat áls ze reserveren, ze zonder oponthoud terecht kunnen. We hebben onze bedrijfsvoering inmiddels aangepast op het reserveren en daarom weten wij ook goed wat er komt. We begeleiden onze klanten nu ook veel meer, dat waarderen ze. Het was een voordeel van de coronacrisis. Wel is de capaciteit inmiddels vergroot.”

Hans: ,,In de crisis moesten mensen één dag van tevoren reserveren, dat was voor ons qua overzicht erg fijn. Nu kunnen mensen ook op de dag zelf reserveren. Voor de klant is dat fijn, voor ons overzicht minder. De burger is er blij mee: ze kunnen ’s ochtends een nieuwe keuken geleverd krijgen, een afspraak maken en de oude keuken ’s middags komen afleveren.’’ Evert: ,,We kunnen nu ook burgers begeleiden bij het scheiden van het afval, op hele drukke zaterdagen kon dat niet.” Hans: ,,Ik vond dat echt leuk, vóór corona. 1.200 of 1.300 bezoekers op één dag, en toch zorgen dat alles goed komt. Het afval scheiden gaat nu wel een stuk beter dan voorheen.”

Zijn er nog meer dingen die jullie door de coronacrisis anders zijn gaan doen?

Evert: ,,Voorheen zaten we op 160 tot 180 duizend bezoekers per jaar. Dat is nu iets meer dan 100 duizend. Maar toch zitten we vol op bepaalde dagen. We gaan dus de capaciteit iets opkrikken.”

Tekst gaat verder onder de foto

De milieustraat van boven.

De milieustraat van boven.© Foto Hielco Kuipers

Winkels zijn maandenlang dicht geweest, waardoor online winkelen een enorme vlucht nam. En het gevolg van online winkelen is: meer afval. Merkten jullie dat ook?

Evert: ,,Normaal gesproken sparen mensen hun afval op. Maar omdat alles dicht was, kwamen mensen massaal naar het ecopark. Het was ook een soort uitje voor hen.” Hans: ,,In het begin van de pandemie hadden we het zó druk met veel afval van online winkelen. De files stonden tot aan de rotonde. Er moesten verkeersregelaars aan te pas komen. Dan werden mensen wel eens boos. Dan antwoordde ik: ’hashtag blijf thuis, zoals Rutte zei’. Iedereen zat thuis en kon het vakantiegeld niet uitgeven, dus gingen ze maar klussen. Zelfs mét reserveringssysteem was dat chaos, het leidde tot moeilijke discussies, boze mensen. De verkeersregelaars werden belaagd door bezoekers. Je moet eigenlijk die discussie niet aangaan, maar als er een piepjong meisje het verkeer staat te regelen en zij krijgt van alles naar haar hoofd geslingerd… Ik ben niet zo bang aangelegd en mijn collega’s ook niet. Dan gaan we er wel even staan en was de discussie snel afgelopen. ’Meneer, als u niet in de rij wil aansluiten, dan gaat u toch lekker naar huis?’ In de supermarktrij mag je ook niet voordringen.”

Evert: ,,Het is een maatschappelijk ding. Zeker in het begin waren mensen snel boos, de lontjes waren kort. Je zag het helaas op meer plekken.” Hans: ,,Toen het reserveringssysteem werd ingevoerd, nam de woede snel af.” Evert: ,,Het is ook niet de taak van mijn medewerkers om politieagent te spelen, ze zijn er om mensen te helpen met afval scheiden.” Hans: ,,Het hielp wel dat de handhaving er stond bij de ingang en op de route voor de ingang. Het maakte mensen rustig. Als ze een boa zien, denken ze wel twee keer na voordat ze doordraaien. We draaiden soms werkweken van 50 of 60 uur, zo druk was het. Maar het maakte het leuk.”

Tekst gaat verder onder de foto

© Foto Hielco Kuipers

Hoe kijken jullie terug op de coronacrisis?

Hans: ,,Je merkt dat de maatschappij verhardt en anders wordt. Mensen die bedrijfsafval aanbieden onder de noemer ’maar het komt uit de schuur!’. Dat soort discussies … Anderzijds zeg ik vaak: gooi maar weg, anders belandt het naast de kant van de weg.” Evert: ,,De circulariteit van het afval is belangrijker geworden. Grondstoffen worden schaars, als maatschappij moeten we gaan hergebruiken. Zo’n ecopark heeft daarin een belangrijke functie. Daarom is het fijn dat we nu meer tijd hebben om de burger te begeleiden, zodat het juiste afval in de juiste bak terecht komt.”

In de serie De winnaars en verliezers van de coronacrisis maakt Alphen CC de balans op: hoe kijken ondernemers terug op de crisis, en wat hebben ze ervan geleerd? Heeft u tips of wil u reageren? Stuur een e-mail aan r.de.quay@mediahuis.nl.

Deze serie is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Kwaliteitsimpuls Zuid-Hollandse Journalistiek.

Lees ook:Kapper Marja moest haar deuren sluiten, dus maakte ze ‘contact’ met haar klanten via ‘achter de schermen-filmpjes’ op social media. Maar haar minder lopende zaak moest ze noodgedwongen verkopen

Per dienst werken er zo’n 5 medewerkers op de milieustraat in Alphen, die eerst bij De Schans zat maar algauw uit z’n jasje groeide. Per dienst zijn er ongeveer drie medewerkers in vaste dienst, de rest is inhuur.

Meer nieuws uit Alphen

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.