Scooterrijders rijden motor in de soep: geen benzine, maar diesel in tanks Esso Leiderdorp

Het tankstation waar scooterrijders buiten hun schuld diesel in hun tank kregen.© Archieffoto Hielco Kuipers

Gertjan van Geen
Leiderdorp

Een verkeerd gevulde pomp bij tankstation Esso aan de Persant Snoepweg in Leiderdorp heeft verschillende scootereigenaars een forse schadepost opgeleverd. Zij tankten diesel in plaats van Supreme+ 98. Beheerder EuroGarages (EG) wil niet zeggen hoe veel gedupeerden er zijn, maar verklaart dat klachten zorgvuldig zijn afgehandeld.

Een simpel tankbeurtje van 16,30 euro op 6 juli van dit jaar leverde Songul Maertens een dag later hoongelach en kritiek op van haar man Stefan. Ze had diesel in plaats van het gevraagde Euro98 getankt, waarop de motor in de soep gelopen was. Ze wist echter zeker dat ze de juiste pomp had gebruikt. Scooterdealer Huisman op de Willem de Zwijgerlaan in Leiden had immers uitdrukkelijk gezegd dat Euro98 beter was voor de scooter dan het goedkopere Euro95. ,,Ik was er honderd procent zeker van’’, zegt Songul Maertens. ,,Het frustreerde me zo, dat ik een dag later ben terug gefietst naar het tankstation. Daar zag ik dat de pomp verzegeld was, waardoor ik wist dat er wat aan de hand was.’’

Ton ze binnen verhaal ging halen, kreeg Maertens te horen dat er al zeker acht mensen hetzelfde probleem hadden gehad. ,,De caissière deed heel passief. Ook de manager van het tankstation kon niks beloven.’’

Schade

De schade bedroeg 558 euro, een bedrag dat Maertens inmiddels van EG vergoed heeft gekregen. Ook Leiderdorper Robin van Gessel zag het bedrag van zijn reparatie á 233,20 euro op zijn rekening gestort worden. Hij tankte op 7 juli, een dag na Maertens dus. ,,De scooter vertoonde na de tankbeurt een zeer onregelmatig lopende motor en rookvorming. Bij Huisman op de Willem de Zwijgerlaan constateerde de monteur dat er dieselolie in het brandstofsysteem zat. Er bleken al meer mensen met de scooter gestrand te zijn door het tanken bij de Esso die dag, met de nodige schade tot gevolg.’’

(Tekst gaat door onder de foto)

De verzegelde pomp.© Foto Songul Maertens

Het had wat voeten in de aarde voordat Van Gessel zijn klacht gegrond zag verklaard en de schade vergoed werd. Drie weken lang hoorde hij helemaal niets. ,,Ik kreeg zelfs geen excuus van EuroGarages voor het ongemak.’’

Proactief

Het verwondert Van Gessel dat zowel Esso als EG niet proactief op zoek zijn gegaan naar meerdere gedupeerden. ,,Het feit dat er verder niets te vinden is over dit incident, maakt me argwanend over de wijze waarop EuroGarages dit wil afhandelen. Wellicht dat mensen niet eens weten dat er een fout is gemaakt en nu met schade zitten die zij niet kunnen plaatsen. Misschien denken mensen dat zij zelf diesel in plaats van Euro98 getankt hebben. Ik krijg het ernstige vermoeden dat dit bewust stil gehouden wordt in verband met negatieve reclame en schademeldingen.’’

De manager van het bewuste Esso tankstation belt, ondanks herhaalde verzoeken daartoe, niet terug. Het in Breda gevestigde EuroGarages, dat in grote delen van Europa, de Verenigde Staten en Australië tankstations en bijbehorende winkels en fastfoodketens exploiteert, reageert summier op vragen over het incident. Hoe het heeft kunnen gebeuren, hoe veel schadegevallen er zijn geweest en wat EG heeft gedaan om eventuele benadeelden op te sporen, laat het bedrijf in het midden. ,,Deze kwestie heeft onze aandacht gehad en is inmiddels al geruime tijd opgelost. Eventuele klachten die daaruit zijn voortgekomen zijn zorgvuldig door ons afgehandeld. Wij betreuren het ten zeerste dat dit is gebeurd. Gelukkig is dit slechts een incidenteel defect geweest. Verder kunnen wij hier niet over uitweiden’’, aldus de reactie per mail.

Wie ook gedupeerd is door de fout bij Esso kan contact opnemen per mail: g.van.geen@mediahuis.nl

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.