De leden van CrossFit Limes behielden gelukkig hun abonnement tijdens de coronasluiting. Toch vindt eigenaar Bob van der Panne dat de regering te weinig aandacht had voor het belang van sport

Bob van der Panne, mede-eigenaar van CrossFit Limes in Alphen aan den Rijn.© Foto Taco van der Eb

Rutger de Quay
Alphen aan den Rijn

Nu de coronacrisis zo goed als ten einde is, is het tijd om de balans op te maken. Hoe hebben ondernemers in Alphen aan den Rijn de coronacrisis doorgemaakt, en hoe kijken ze erop terug? Met vandaag: Bob van der Panne, een van de eigenaren van CrossFit Limes in Alphen aan den Rijn.

,,Zeven jaar geleden zijn we begonnen, net vóór corona zouden we ons vijfjarig jubileum vieren. Stephan en ik zijn ooit begonnen door onze gezamenlijke liefde voor crossfit. We ontdekten dat dat er nog niet was in Alphen, dus we sloegen onze handen ineen om iets op te zetten. In het begin de grootste uitdaging om leden te vinden, het duurde even voordat we er echt geld mee verdienden. Door het slim inzetten van social media zijn we in vijf jaar tijd gegroeid naar een gezond aantal leden. Op de valreep moesten we ons jubileum annuleren door de coronauitbraak.’’

Schrijf je in voor de gratis AlphenCC nieuwsbrief en mis nooit meer nieuwtjes uit Alphen aan den Rijn

En toen gooide de regering het land op slot. Hoe was dat voor jou?

,,Op dat moment vroeg je jezelf af: ’wat gebeurt er nu?’. Maar dat gevoel maakt snel plaats voor het besef dat je iets moet gaan doen en dat je je moet aanpassen aan de situatie. Maar algauw raakte het belang van sporten een beetje ondergesneeuwd. Ik denk dat er te weinig aandacht is geweest om mensen te laten sporten. Want dat zorgt er uiteindelijk - ook in de toekomst - voor dat minder mensen in het ziekenhuis terechtkomen. We zijn dichtgegaan en vroegen ons af: ’wat kan er nog wél?’. We hebben betalende leden en je wil ze wel iets kunnen bieden. We zijn dus online les gaan geven. Je zag dat mensen heel enthousiast werden van het feit dat er tenminste iéts werd aangeboden, en er werd ook gretig gebruik van gemaakt. Maar het is niet dé manier waarop mensen willen sporten, dus na een aantal weken zag je het enthousiasme wegebben.”

Hoe zag het online sporten eruit?

,,We hebben Zoom-sessies gebruikt. Eén van onze trainers ging naar de sportschool en gaf vanuit daar online les, of vanuit de tuin. We hebben de oefeningen aangepast, zodat je alles met je eigen lichaam kan doen en dus geen materiaal nodig hebt. Dat was even anders dan je normaal gewend bent.”

De tekst gaat verder onder de foto

Van der Panne legt uit in z’n sportschool.© Foto Taco van der Eb

Dat bracht wel wat geld in het laatje, maar je moest wel de lasten doorbetalen. Ging dat moeizaam?

,,Het voordeel is dat wij met abonnementen werken. Die abonnementen lopen door, en we hebben het geluk gehad dat eigenlijk iedereen lid is gebleven. Daar zijn we heel dankbaar voor en dat hebben we achteraf ook laten zien aan onze klanten. Natuurlijk hebben wat klanten hun lidmaatschap opgezegd, maar dat kwam bijvoorbeeld ook omdat mensen gingen verhuizen. Sommige mensen verhuisden naar de andere kant van het land omdat ze opeens konden thuiswerken. Je hebt mensen die gaan studeren, et cetera. Je had wel wát verloop, maar het grootste deel bleef gewoon lid. Daardoor zijn we de crisis heel goed doorgekomen. Natuurlijk is de omzet minder en was het zeker geen fijne periode, maar dat geldt denk ik voor veel ondernemers. We konden onze lasten betalen, al bleef er weinig extra’s over. Maar goed, door die sterke community en onze leden die zo loyaal waren, zijn we goed door de crisis heen gekomen. We hebben een sterke band met onze leden.”

Hoe was het voor jouzelf als ondernemer? Ben je dingen anders gaan doen?

,,Bij iedere versoepeling of aanscherping keken we hoe we daar het beste op konden reageren. Elke keer vroegen we ons af wat het maximaal haalbare was. Ik durf wel te stellen dat mensen die aan crossfit doen, bovengemiddeld bezig zijn met hun gezondheid. Je wil ze een mogelijkheid bieden om de levensstijl die zij hebben voort te zetten. Daar is in mijn ogen ook te weinig aandacht voor geweest in de crisis, de gezonde levensstijl van mensen. In dat opzicht hebben we de randjes opgezocht van wat er mogelijk was. Zodra ’t mocht, zijn we buiten aan individuen les gaan geven, in plaats van aan groepen. Ook gaven we buiten instructies en konden mensen die op afstand volgen. We wilden iedereen de mogelijkheid geven om hun levensstijl en fitheid die ze al hadden op dat moment te behouden.”

En toen de beperkingen één voor één verdwenen, ontstond er ook een lawine aan ingehaalde sportlessen?

,,We zijn uiteindelijk twee jaar beziggeweest met corona. In juli van vorig jaar en maart van dit jaar merkten we wel dat er een kleine stormloop was. Veel mensen waren gretig om weer iets te gaan doen toen het weer mocht. Na de tweede lockdown duurde het wat langer voordat alles weer op gang kwam.”

De tekst gaat verder onder de foto

Van der Panne: ,,Op de automatische piloot kabbel je voort.’’© Foto Taco van der Eb

De leden waren trouw en loyaal. Heb je desondanks last gehad van een omzetdaling?

,,We zijn ongeveer twintig procent van onze omzet kwijtgeraakt. Normaal had je verwacht dat er een beetje groei in zat. We hadden genoeg vet op de botten om die omzetdaling te compenseren. Je kan wat minder investeren in nieuwe materialen. En het materiaal dat we buiten gebruikten ging wel wat harder achteruit dan normaal. Je moet wat meer op je centjes letten. We konden het wel draaiende houden, en ik denk dat we relatief goed door deze periode zijn gekomen.”

Zijn er creatieve lessen die jullie uit de crisis hebben getrokken?

,,We zijn meer over hygiëne gaan nadenken. Op een gegeven moment moesten mensen gescheiden trainen en moesten er schotjes tussen de deelnemers worden gezet. Uiteindelijk hebben we de box zo ingedeeld dat iedereen z’n eigen werkstation had. Dat doen we nog steeds: iedereen heeft zijn eigen personal space waar je je eigen oefeningen kan doen. Dat hadden we vroeger ook, maar nu dwingt de layout tot werken op deze manier. Ik weet niet of het een verbetering of verslechtering is, maar het is wel een gevolg dat je uit de coronacrisis haalt.”

Hoe kijk je met de kennis van nu terug op de coronacrisis?

,,Het was geen fijne periode. Achteraf was het een soort slechte droom waar je lang in bleef hangen. Op de automatische piloot kabbel je voort. Nu ben ik vooral blij dat dingen weer mogen en kunnen. Elke week moest je maar weer kijken wat er wel of niet mocht. Je verbaasde je over de besluiten die werden genomen. We leven in een obesogene opgeving. Op iedere straathoek kun je ongezond eten krijgen. Onderzoek toont het verband tussen (IC-)opnames en overgewicht aan. En dan heb je een groep mensen die graag willen sporten, maar dat niet mag. Zulk beleid zorgt ervoor dat mensen in het ziekenhuis terechtkomen. Dan denk ik: ergens in de besluitvorming houd je te weinig rekening met wat mensen met hun gezondheid doen. Er was te weinig aandacht voor sport - het was zo’n gemiste kans. Je moet mensen juist aansporen om mensen te sporten, nu werd het sporten juist moeilijk gemaakt. Dat vind ik echt zonde. Als samenleving komt er een obesitas pandemie op ons af in slow motion. Hier moeten we samen een oplossing voor vinden.”

Lees ook: Bouwcenter Goedhart leerde in de coronacrisis hoe kwetsbaar het bedrijf is: ’Je kan mensen geen twaalf uur per dag laten werken, dan moet je sluiten’

In de serie De winnaars en verliezers van de coronacrisis maakt Alphen CC de balans op: hoe kijken ondernemers terug op de crisis, en wat hebben ze ervan geleerd? Heeft u tips of wil u reageren? Stuur een e-mail aan r.de.quay@mediahuis.nl.

Deze serie is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Kwaliteitsimpuls Zuid-Hollandse Journalistiek.

Bob van der Panne begon zeven jaar geleden CrossFit Limes aan de H. Kamerlingh Onnesweg in Alphen aan den Rijn. Tijdens de coronacrisis verloor de club ongeveer zeven leden en leed het een omzetverlies van circa 20 procent. Het vaste team bestaat uit drie medewerkers, aangevuld door een flexibel team van oproepkrachten van ongeveer vijf trainers.

Meer nieuws uit Alphen

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.