Zwangere vrouwen kunnen bij De Poort binnenkort zelf hun echo’s inplannen

Binnert Glastra
Leiden

Zwangere vrouwen kunnen binnenkort bij het Leidse Verloskundig Centrum De Poort zelf online hun echoafspraken inplannen. Dat blijkt uit een bericht op de website van regionaal samenwerkingsverband Economie071.

Het inplannen van 13- en 20-wekenecho’s, waarbij gekeken wordt of alle organen zich goed vormen, is een hele puzzel. Zoals de term zelf al aangeeft, luistert het tijdsbestek nauw en bij De Poort worden er ieder jaar ruim tienduizend echo’s gemaakt. Daarnaast verzorgt het verloskundig centrum bloedafnames, anticonceptiespreekuren en echo’s op eigen verzoek - zogenoemde pretecho’s. De planning legt veel druk op administratief medewerkers en het werk is foutgevoelig omdat er veel overtikwerk bij komt kijken.

Een nieuw, digitaal plannings- en reserveringssysteem moet de werkdruk verlichten en de foutgevoeligheid verminderen. Plannen daarvoor waren er al toen het oog van directeur Linda Rentes op een bericht van de gemeente Leiden viel waarin een voucherregeling van Economie071 onder de aandacht werd gebracht. Het intergemeentelijk samenwerkingsverband vergoedt ondernemers sinds kort tot duizend euro van investeringen in digitalisering. ,,De investering is veel meer dan duizend euro, maar alle beetjes helpen’’, laat Rentes weten op de site van Economie071. ,,Wij zijn immers een zorgonderneming met minimale marges. Het is niet zo dat we dit soort uitgaven makkelijk doen. Voor ons is zo’n bijdrage een buitenkans. Het heeft de aanschaf versneld.”

Het nieuwe systeem stelt vrouwen in staat voortaan zelf hun afspraken te maken, en tegelijkertijd hun inschrijving te regelen, stelt Rentes. ,,Want we hebben ook het een en ander aan persoonsgegevens nodig. Dat stelt dus wel een aantal eisen aan het systeem. Het moet echt goed ingericht worden.”

Een datum voor ingebruikname is er nog niet, maar De Poort gaat er vanuit dat dit een kwestie van weken is.

De medewerkers die de planning nu maken, hoeven volgens de directie niet te vrezen voor hun baan. Er moet altijd controle blijven op de ingevulde gegevens, verwacht Rentes en er is bovendien genoeg ander werk.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.