De crisis was amper voorbij toen Pannekoe een nieuw filiaal opende in Alphen, toch was het spannend: ’Je hebt een verantwoordelijkheid voor je personeel, ook zij hebben gezinnen en hypotheken’

Joost Suijten: ,,Of je nou directeur of franchisehouder bent, iedereen staat op de werkvloer te knallen.’’© Foto Hielco Kuipers

Rutger de Quay

Nu de coronacrisis zo goed als ten einde is, is het tijd om de balans op te maken. Hoe hebben ondernemers in Alphen aan den Rijn de coronacrisis doorgemaakt, en hoe kijken ze erop terug? Met vandaag: Joost Suijten van Pannekoe.

In april 2022 is de vestiging in Alphen geopend. De crisis was toen nog niet volledig voorbij. Was dat niet een hele riskante gok?

„Je moet ook als ondernemer vooruitdenken. Stilstand is achteruitlopen. Het is een goed concept, we geloven erin. De mogelijkheid was er, corona heeft niet echt meegeholpen, maar je kunt niet in een glazen bol kijken en weten hoe de wereld er aan het einde van dit jaar uitziet. Een nieuwe coronamutant, apenpokken, oorlog: er kan van alles gebeuren. Je moet positief blijven denken. We hebben een breed concept, het slaat meestal aan. Je hoeft niet alleen een pannenkoek te eten, onze kaart gaat alle kanten op. Alles is mogelijk.”

Schrijf je in voor de gratis AlphenCC nieuwsbrief en mis nooit meer nieuwtjes uit Alphen aan den Rijn

Waren er nog coronabeperkingen toen jullie filiaal in Alphen openging?

„Misschien ben ik te positief ingesteld en ben ik het vergeten, maar zover ik weet konden we zonder beperkingen open. Het liep ook vrij goed vanaf het begin. Er waren wel wat mensen die nog graag afstand wilden bewaren, maar we hebben een ruim terras, dus als ze dat wilden, dan was die mogelijkheid er.”

Was het moeilijk om een nieuw concept – Pannekoe had nog geen vestiging in Alphen – te introduceren?

„We hebben veel aan reclame gedaan via social media. Gelukkig heeft Pannekoe al veel vestigingen in Zuid-Holland, dus mensen zijn bekend met het concept. De Schaapskooi [het restaurant dat eerder in hetzelfde pand gevestigd was, red] was gelukkig ook al een pannenkoekenrestaurant, alleen het concept was anders. Normaal als je naar een Chinees gaat, en die wordt overgenomen, dan verwacht je dat je er Chinees kan eten. Wij hadden een pannenkoekenrestaurant geopend, maar ons concept is breder dan alleen pannenkoeken.”

Maar over het algemeen genomen moet de coronacrisis ook niet eenvoudig zijn geweest voor jullie, toch?

„De coronatijd zelf was erg naar. Je wordt gesommeerd om niks te mogen doen. Dat is best pittig. Alsof ik tegen jou zou zeggen: „Je moet een jaartje stoppen met werken.” Wat heel frustrerend is, dat je iedere keer weer hoopt dat het beter wordt. Je vraagt jezelf af: „Wat gaan we doen met kerst?” Maar dan ben je met Kerstmis dicht. Dan hoop je op Oud en Nieuw, en dan mag je pas in januari open. En januari wordt februari, februari wordt maart… en zo loopt het op. Je kan vrij moeilijk anticiperen op de data en de planning. Je kunt iedere keer weer je planning weggooien. En dan bedenk je een leuke actie, en dan kan die ook weer in de prullenbak. Zo sta je voor verschillende scenario’s voor stél dat je opengaat. Dat maakt het pittig. Elke keer word je weer neergesabeld: oh nee, je mag toch niet open. Iets dat je heel erg leuk vindt om te doen, mag je in feite niet doen.”

Toch liepen de kosten gewoon door. Hoe hebben jullie dat opgepakt?

„We kregen wel een vergoeding, maar het was een druppel op de gloeiende plaat. Een deel van de personeelskosten kregen we vergoed, de rest moet je zelf betalen. Datzelfde geldt voor subsidie. En mocht je dan nog érgens wel een beetje omzet hebben gedraaid, dan moet je nu die vergoeding terugbetalen. Het is niet zo mooi als mensen denken dat het is. Veel mensen zijn het leed en de kosten die we maken rondom de coronacrisis snel weer vergeten. Ze denken nu: de zaak zit vol, het loopt goed. Maar ze zijn vergeten hoe het liep.”

Dus jullie krabbelen nu weer langzaam richting de zwarte cijfers?

„Het is echt opkrabbelen, inderdaad. We hebben de geleden schade van twee jaar nog niet ingehaald. Ik hoop dat we volgend jaar op een break even-punt komen, mits zich niks raars voordoet. Het is nu vooral veel rommelen. We hebben veel vestigingen, veel personeelsleden zijn tijdens de crisis vertrokken naar bijvoorbeeld de coronateststraat. Nu is het pittig om personeel aan te trekken.”

Zitten er grote gapende gaten in de roosters of krijg je het (net) rond?

„Iedereen werkt nu mee in ons bedrijf. Of je nou directeur of franchisehouder bent, iedereen staat op de werkvloer te knallen. Je loopt dubbel zo hard. Je roeit met de riemen die je hebt, ondertussen probeer je nieuwe mensen aan te nemen.”

Hoe kijk je terug op de crisis, en hoe kijk je naar de toekomst?

„Ik wil de coronacrisis eigenlijk het liefst zo snel mogelijk vergeten. Ik denk dat de effecten van de crisis op ondernemers lichtelijk onderschat werden. Je kreeg een stukje vergoeding voor het personeel en de lasten, de rest moest je zelf betalen. Maar zelf heb je natuurlijk geen inkomsten. Dat is eigenlijk best apart. Ik heb zelf ook een tijdje op een houtje gebeten. Onze plannen hebben we uitgesteld. Ik ben niet superzielig, maar je hebt meer dan een jaar geen inkomsten. Anderzijds heb je als ondernemer wel de verantwoordelijkheid voor al die mensen die je in dienst hebt. Ook zij hebben gezinnen, kinderen en hypotheken. Maar positiviteit vind ik het allerbelangrijkste dat er is. Je moet vooruitkijken. Ik ben nu tevreden, je zet alle zeilen bij om het voor iedereen zo goed mogelijk te doen, niet alleen de klanten, maar ook het personeel. Ik kan voor de rest alleen maar hopen dat er aan het einde van het jaar geen nieuwe virussen of varianten opduiken…”

In de serie De winnaars en verliezers van de coronacrisis maakt Alphen CC de balans op: hoe kijken ondernemers terug op de crisis, en wat hebben ze ervan geleerd? Heeft u tips of wil u reageren? Stuur een e-mail aan r.de.quay@mediahuis.nl.

Deze serie is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Kwaliteitsimpuls Zuid-Hollandse Journalistiek.

Joost Suijten is samen met twee compagnons eigenaar van de gehele Pannekoe-keten, in Alphen wordt de zaak gerund door een franchisenemer Sjoerd en de broer van Suitens’ compagnon. Suijten is de ’geestelijk vader’ van het concept. In Alphen heeft Pannnekoe momenteel ’ongeveer 50 man’ personeel in dienst. Pannekoe heeft tijdens de crisis enkele subsidies en steunmaatregelen geaccepteerd van de rijksoverheid. Deze worden nu terugbetaald.

Meer nieuws uit Alphen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.