Flink omrijden voor werk aan route nieuwe snelbus door Voorhout

Het werk aan de Schoutenlaan en Oosthoutlaan is begonnen.© Foto Hielco Kuipers

Sjaak Smakman
Teylingen

Met de aanleg van twee nieuwe bushaltes op de Oosthoutlaan, een nieuw stukje fietspad met voetpad tussen de Bloemenschans en het Rietpad en de verandering van de voorrang op de kruising Schoutenlaan-Oosthoutlaan wordt tot halverwege volgende maand gewerkt aan de route voor de nieuwe snelbus tussen Noordwijk en Schiphol.

De meest ingrijpende verandering is de de voorrangsrichting op de kruising Schoutenlaan-Oosthoulaan, waarvoor het kruispunt grondig op de schop moet worden genomen. Na de herinrichting krijgt de bus voorrang op de kruising vanaf het station naar de Oosthoulaan en omgekeerd zodat hij beter kan doorrijden. De nieuwe bus komt in de plaats van de lijnen 385 en (vanaf station Sassenheim tot aan Schiphol) 361.

In Voorhout gaat de bus over de nieuwe Noordelijke Randweg rijden die volgende maand in gebruik wordt genomen, en vervolgens via de Componistenlaan naar het station. Vandaar gaat hij via de Oosthoutlaan, de Rijksstraatweg en de Wasbeekerlaan naar station Sassenheim. Met name over de route over de Oosthoutlaan is politiek het nodige te doen geweest. Voor de bus moeten ook een paar bochten flauwer worden gemaakt. De bus moet immers goed kunnen doorrijden om een alternatief voor de auto te (kunnen) vormen. De weg is in de jaren tachtig juist met flinke slingers aangelegd om te voorkomen dat auto’s daar (veel) te hard rijden. Door de bochten minder scherp te maken, wordt het juist weer makkelijker gemaakt om hard te rijden, was de vrees.

Alternatief

Hoewel het besluit over de route al zes jaar geleden is genomen, wilden daarom CDA, PvdA, GroenLinks en Fractie Piket toch kijken of het niet anders kan vanwege de verkeersveiligheid. Zij stelden voor om de bus te laten doorrijden over de Schoutenlaan en dan vervolgens via de Teylingerdreef naar de Oosthoutlaan.

Dat betekent extra reistijd voor de bus en bovendien kunnen dan minder mensen makkelijk gebruik maken van de bus, stelde het college. Om de veiligheid voor overstekende voetgangers en fietsers te garanderen, worden de twee zebrapaden die overblijven - bij het Oosthoutplein en de Elzenhorst - opgewaardeerd. Die bij het Oosthoutplein wordt breder gemaakt, bij de Elzenhorst wordt de zebra verhoogd en er komt een 'vluchtheuvel' in het midden. Verder wordt er tussen het Rietpad en de Bloemenschans nog een voetpad aangelegd, vooral voor de leerlingen van basisschool de Achtbaan. Een meerderheid van de raad besloot om de plannen niet te veranderen.

Tijdens het werk wordt de kruising helemaal afgesloten op een paar oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers na en wordt de Oosthoutlaan tot aan de kruising Kruidenschans bij de Aldi afgesloten. Doorgaand verkeer buiten de woonwijken wordt omgeleid via de Teylingerdreef, Bollendreef en Componistenlaan. Bestemmingsverkeer kan gebruik maken van de omleidingsroutes via de zuidelijke kant van de Kruidenschans en Bloemenschans. Voor fietsers en voetgangers zijn de maatregelen een stuk minder ingrijpend, zij kunnen gebruik maken van de straten die parallel aan de Oosthoutlaan lopen.

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.