Vluchteling in kikkerland raakt opgooitentje alweer kwijt | Commentaar

Een groep ondernemers deelde zo’n tweehonderd tentjes uit aan wachtende asielzoekers bij het aanmeldcentrum Ter Apel.© ANP/Vincent Jannink

Peter Schat

Vluchtelingen die bij het aanmeldcentrum Ter Apel de nacht moeten doorbrengen in de buitenlucht zijn hun opgooitentjes alweer kwijt. De burgemeester van Westerwolde, waar Ter Apel onder valt, oordeelde dat de twee- en driepersoons tentjes onveilig en onhygiënisch zijn.

De vluchtelingen zullen zich, zeker met de regenbuien die gisteren een eind maakten aan acht dagen hittegolf, afvragen in wat voor land ze nu weer terechtgekomen zijn.

Willem Straat, initiatiefnemer van de tentjesactie, is verbijsterd. Een groep ondernemers deelde maandag tweehonderd tentjes uit bij het aanmeldcentrum, gekocht na een crowdfundingsactie die 12.500 had opgebracht. Hij is niet van plan het erbij te laten zitten en gaat de tentjes die nog zijn besteld door de ondernemers, ook uitreiken. Dat er ’s avonds net voor een regenbui een agent naast je tentje staat om te vertellen dat je eruit moet, noemt hij het ’toppunt van cynisme’.

Lees ook: Initiatiefnemer: verwijderen tentjes Ter Apel volstrekt idioot

Toch had hij kunnen voorvoelen dat de veiligheidsregio en de gemeenten de tentjesactie niet zouden waarderen. Vluchtelingen slapen al maanden in de openlucht als het aanmeldcentrum geen plek meer heeft. Vijftig vierpersoons tenten die het Rode Kruis had geplaatst om de nood te lenigen werden in juni ook al na een paar dagen weggehaald omdat de situatie voor zowel de asielzoekers als de medewerkers te onveilig werd. Er was geen hulp voor de vluchtelingen, geen voedsel en water en er ontstonden opstootjes.

Een logistieke ramp was het. Het Rode Kruis weet dat aan het niet nemen van verantwoordelijkheid door de overheid. In het aanmeldcentrum verrees een extra paviljoen. Zonder vergunning. De burgemeester kon er niet boos om worden. „Ik ben bozer op het Rijk, de provincies en de gemeenten die dit hebben veroorzaakt”, zei hij in maart.

Het is inmiddels augustus en de noodopvang is nog steeds niet geregeld. Statushouders die recht hebben op een woning stromen niet door, dat veroorzaakt opstropen van de vluchtelingentoevloed bij het aanmeldcentrum. Dat lokale ondernemers maatregelen nemen is een vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid, die hopelijk verantwoordelijke instanties eindelijk eens tot actie laat overgaan.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.