Leiden mikt op massa’s laadpalen en ziet niets in proef met kabelgoottegels

© Foto ANP / EVERT ELZINGA

Binnert Glastra
Leiden

Het klinkt misschien handig om speciale tegels in de stoep te leggen met een goot voor oplaadkabels van elektrische auto’s, maar het kent erg veel nadelen. Burgemeester en wethouders van Leiden zien daarom niets in een proef ermee en des te meer in de plaatsing van nog meer collectieve laadpalen. Dat schrijven zij in hun antwoord aan het CDA, dat dit onlangs suggereerde.

Omdat almaar meer Nederlanders naar verwachting elektrisch gaan rijden, had CDA-gemeenteraadslid Sebastiaan van der Veer voorgesteld het verbod op te heffen om de auto met een verlengsnoer vanuit de eigen woning op te laden.

Vanwege positieve ervaringen met kabelgoottegels in Soest, stelde hij voor die ook in Leiden te gaan gebruiken. Daarmee immers is het probleem opgelost van losse kabels die dwars over stoepen lopen.

Dat laatste is echter niet het enige nadeel, vinden burgemeester en wethouders. Er moeten ook goede regels en afspraken zijn voor aansprakelijkheid voor als er toch iets gebeurt, bijvoorbeeld. En hoe gaat het als een kabelbedrijf onder de stoep moet zijn? Bovendien bestaat het risico dat de openbare parkeerplek waarop de goot uitkomt, verwordt tot een privéplek.

Problemen

Zeker als er meerdere private aansluitingen in de straat zijn, levert dat problemen op. Met een openbare laadpaal kan iedere willekeurige elektrische auto er opladen en ook meer dan één tegelijk.

Ook heeft de gemeente moeite met het gelijkheidsbeginsel. Lang niet iedereen woont in een situatie waarin kabelgoottegels een oplossing zijn. Elektrisch rijdende bewoners op de begane grond worden dan, bijvoorbeeld, voorgetrokken op bewoners van hoger gelegen appartementen.

Het stadsbestuur wil bovendien voorkomen dat zo concurrentie ontstaat met de commerciële aanbieders van laadpalen. De gemeente heeft afspraken met met meerdere bedrijven en heeft geen trek in schadeclaims. Bovendien bestaat het risico dat Leiden minder interessant wordt voor deze bedrijven en ze zich terugtrekken - wat dan weer nadelig zou zijn voor de onderlinge concurrentie tussen de bedrijven.

In de stad stonden in augustus 415 openbare laadpalen. Over anderhalf jaar zijn dat er naar verwachting 550. De doelstelling van 700 in 2025 denken burgemeester en wethouders ’ruimschoots’ te halen.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.