’Spannend idee om van huis waar je bent geboren een nieuwe woonplek te maken’

© Foto Erna Faust

Nina Bakker
Bergen

Die ene speciale stoel, het uitzicht, je werkplek of dat schuurtje. Wat maakt dat jij je thuis voelt? Waar ben jij ’lekker thuis’? Die vraagt leggen we voor aan Ad en Wilma Groot die zijn geboortehuis in Bergen transformeerden naar een industriële woonplek.

Elke dag springen ze even de zee in. Een vaste routine voor Ad en Wilma Groot, die samen in Bergen wonen. Het is het huis waar Ad is geboren, maar oud is het er niet: toen ze er kwamen wonen hebben ze het volledig gestript en opnieuw opgebouwd. Alleen de trap bleef staan. Verder gingen de balken eruit, het dak eraf, kwam er onder meer een nieuwe betonnen vloer in en transformeerde het huis naar een industriële woonplek. Er is volop ruimte voor de kunst van Ad.

Voordat Ad en Wilma in het huis kwamen wonen, woonden zijn ouders er 66 jaar lang. Het lijkt een spannend idee om van het huis waar je bent geboren een nieuwe woonplek te maken. Toch verliep alles volledig vlekkeloos, vertelt Ad: „Ik dacht: wie heeft er nou een huis met de mogelijkheid er ook een atelier te bouwen? Het was al snel dat we het gewoon gingen doen.”

Wilma: „Het huis was heel oud en had een jaar leeg gestaan. Achteraf was het een perfect jaar om te verbouwen. Aannemers en materialen waren gemakkelijk te vinden en we hebben geen enkele tegenslag gehad. Het was één en al positiviteit en we hebben echt geluk gehad. Nu is het ellende in de bouw- en huizensector.”

Het atelier, in een aparte ruimte in de tuin, was voorheen de oude werkplaats van de vader van Ad. „Die kon je bijna omduwen. Het atelier van Ad nu is ontworpen door architect Michel Smit.”

Al in de jaren 90 kochten Ad en Wilma het huis, terwijl ze in Parijs woonden. Daar hebben ze 25 jaar gewoond. Wilma vertrok daar eerst naartoe in 1984, voor haar werk als fashion designer. Ze werkte onder meer voor grote modehuizen als Jean Paul Gaultier, Cerruti en M+F Girbaud.

Wilma blikt terug op die tijd: „Ik reisde over de hele wereld. Ook heb ik vier jaar lang mijn eigen collectie gehad, die bekend stond om de jurken. Voor de fashionindustrie ben ik naar Parijs gegaan, want ik wilde in het luxe segment werken. Ik heb vier keer bij dezelfde vrouw gesolliciteerd, uiteindelijk werd ik aangenomen. De aanhouder wint.”

Ad kwam een jaar later naar Parijs en is daar fulltime gaan schilderen. Ze woonden er bij Parc de la Villette, toen nog in aanbouw. „Ad had zijn atelier beneden en we hadden ook allerlei bomen in de tuin. Veel mensen die daar geweest zijn en nu hier op bezoek komen, zeggen dat ons huis daar een beetje op lijkt.”

Toch werd het op een gegeven moment voor Ad en Wilma tijd om terug naar Nederland te keren. „Het was nooit ons idee geweest om er zo lang te blijven. We hebben geen kinderen en in Parijs moet je niet oud willen worden. Soms zagen we wat eenzame oudere mensen lopen, dat wilden we niet.”

En dus ging de inboedel vanuit Parijs terug naar Bergen. Wilma ging hier verder als interieurontwerper. Op basis van twee robuuste lampen en twee Indiase, gerecyclede tafeltjes is het industriële interieur tot stand gekomen. Omdat alles in één keer werd opgeknapt, werd het interieur één geheel, waarin het werk van Ad een prominente plek heeft gekregen.Zijn grote inspiratiebron is de natuur en zo creëert hij doeken met ’imaginaire landschappen’. „Dingen uit de zee schilderde ik altijd al. Langzaam is dat verschoven naar het landschappelijke. Ik ga heel organisch te werk. Het begint met een onderlaag en door te doen ontstaat er vanzelf een beeld van luchten, licht, waterspiegelingen, land en alles wat daar tussenin gebeurt. Voor velen is het abstract, maar het is wel degelijk vanuit het landschap ontstaan.”

Waar ben jij lekker thuis? Mail naar vrij@mediahuis.nl

Meer nieuws uit Lifestyle

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.