MOB: baanonderhoud Schiphol stilleggen om ontbrekende stikstofvergunning

Bij onderhoud aan start- en landingsbanen staat er volgens internationaal voorschrift een kruis op de baan.© ANP

Schiphol

Het onderhoud aan de start- en landingsbanen van Schiphol moet worden stilgelegd, zegt milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB).

Het gaat onder andere om groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan, waarmee Schiphol begin januari wil beginnen, een klus die ongeveer zes maanden zal duren. 500.000 vierkante meter asfalt moet worden vervangen. MOB heeft een handhavingsverzoek ingediend bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, een actie die wordt gesteund door omwonendenorganisatie Schipholwatch.

Nachtvluchten

Die laatste club hoopt dat met het handhavingsverzoek wordt voorkomen dat het vliegveld het aantal (nacht-)vluchten op de andere banen verhoogt tijdens het onderhoud aan de Zwanenburgbaan. Schiphol had het ministerie van Infrastructuur (I&W) gevraagd om meer nachtvluchten te mogen uitvoeren op de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan.

Oplossing

Het belangrijkste argument van MOB is dat het onderhoud zorgt voor een verandering in de stikstofuitstoot. En daarvoor ontbreekt de verplichte natuurvergunning. ,,Het handhavingsverzoek is bedoeld om het staatsbedrijf te dwingen zich aan de wet te houden. Het vliegveld zal het renovatieproject zodanig moeten inrichten dat er geen sprake kan zijn van extra stikstofdepositie op beschermde en kwetsbare natuurgebieden”, schrijft de organisatie. Een oplossing wordt ook genoemd: ,,De stikstofgevolgen van het baanonderhoud kunnen worden voorkomen door de capaciteit van de luchthaven te verlagen in de onderhoudsperiode.”

Natuurvergunning

De actie tegen het baanonderhoud is niet de enige bemoeienis van MOB met Schiphol. De organisatie heeft ook haar pijlen gericht op het aantal vliegbewegingen. MOB vroeg al in 2019 om handhaving vanwege het feit dat Schiphol nooit een verplichte natuurvergunning heeft gehad. Het concept voor die natuurvergunning is sindsdien wel geschreven maar ligt - zo schrijft Schipholwatch - ,,al bijna twee jaar te verstoffen bij LNV’’. Vorige maand stapte MOB naar de rechter met het verzoek om de minister van LNV een dwangsom op te leggen omdat hij geen stappen zet. De organisatie berekende zelf dat Schiphol maximaal 250.000 per jaar mag toelaten, vanwege het volledig ontbreken van natuurvergunningen, vanwege historische rechten.

Overigens lijkt het handhavingsverzoek tegen het baanonderhoud op het verzoek dat MOB eerder deze week indiende tegen de verbouwing van het Binnenhof in Den Haag, wegens een ontbrekende stikstofvergunning.

Meer nieuws uit Uitgelicht

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.