Eerst de prijs verhogen en dan zogenaamd korting geven? Dat mag niet langer en waakhond ACM houdt ’t in de gaten

Het is vaak te mooi om waar te zijn...© Getty Images

Nancy Ubert

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat nog strenger controleren op nepkortingen. Nu de regels zijn aangescherpt, heeft de waakhond van de consument een dikke stok achter de deur.

,,De normen zijn nu duidelijk’’, aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. ,,Een korting moet een echte korting zijn op de laagste prijs die eerder gold. Deze regel biedt een goede basis voor ons toezicht. Consumenten hebben recht op echte kortingen. Ondernemers moeten stoppen met nepaanbiedingen.’’ De nieuwe, strengere regels gaan 1 januari 2023 in en gelden voor alle Nederlandse ondernemers die producten of diensten aanbieden aan consumenten.

De ACM is dan bevoegd om toezicht te houden op de regels voor de zogenoemde van-voor prijzen. Denk aan doorgestreepte prijzen en percentages. Het uitgangspunt is dat de korting wordt gegeven op de laagste prijs die werd berekend in de 30 dagen die voorafgingen aan de korting. Er zijn drie uitzonderingen:

  • Voor bederfelijke producten gaat de regel niet op
  • Bij producten die korter dan 30 dagen op de markt zijn geldt de laagste prijs uit de periode dat het product op de markt is
  • Stapelkortingen of progressieve kortingen zijn toegestaan. Dus iets wordt eerst voor 30% en daarna voor 50% afgeprijsd. Dit mag overigens maximaal drie maanden.

De prijs is een van de belangrijkste kenmerken van het product waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert. Daarom mogen consumenten niet worden misleid met nepkortingen.

Dankzij de nieuwe regels is de consument beter beschermd, aangezien de ’van’- prijs ook echt eerst de laagste prijs was en de ’voor’- prijs op die manier een echte korting wordt. Omdat de komst van deze regels al langer bekend is bij de ondernemers, begint de ACM aan het begin van het nieuwe jaar meteen te controleren en te handhaven.

Een concreet voorbeeld:

Een bedrijf verhoogt de prijs van een loopwagen voor peuters van 50 naar 70 euro. 25 Dagen later start een kortingsactie van 35%. De loopauto kost nu 45,50 euro. Met de komst van de nieuwe regels mag dit dus niet. De laagste prijs in de afgelopen 30 dagen was immers 50 euro. Die 35% korting moet over die prijs worden berekend. De korting bedraagt in dit voorbeeld dus 9%.

Voorbeeld 2:

Een bedrijf verhoogt de prijzen van zijn producten twee weken voor een kortingsactie van 20 naar 50 euro. Onder de oude regels kon de ondernemer adverteren met ’van 50 euro, nu voor 15’. Dankzij de nieuwe regels is dit niet meer mogelijk en mag het bedrijf alleen de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen als van-prijs gebruiken, in dit geval wordt het: ’van 20 nu voor 15 euro’.

Of elk bedrijf zich daadwerkelijk aan de nieuwe regels houdt, zal de AMC goed in de gaten houden.

Meer nieuws uit Ombudsteam

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.