Schiphol na maart weer zonder maximumaantal vertrekkende reizigers

September 2022: in de rij op Schiphol.© ANP

ANP
SCHIPHOL

Schiphol stelt na maart geen limiet meer in op het aantal reizigers dat dagelijks vanaf de luchthaven mag vertrekken. Er zijn genoeg beveiligers geworven om problemen zoals vorig jaar tijdens de meivakantie te voorkomen, liet interim-topman Ruud Sondag woensdag weten. Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen gaan nog wel samenwerken om te zorgen dat de piekdagen soepel verlopen.

Op die piekdagen zijn namelijk ook enkele momenten waarop heel veel vluchten vertrekken. Door betere spreiding van vertrekkende reizigers wordt de doorstroom beter. Als de vrijwillige afspraken niet tot voldoende resultaat leiden, zal Schiphol voor piekdagen alsnog beperkingen opleggen.

Het aantal beveiligers is al fors gestegen, laat de luchthaven weten. Ongeveer de helft van de circa 850 nodige beveiligers is al in training of zelfs al aan het werk. De komende weken komen daar nog eens een paar honderd bij. Daarbij komt dat Schiphol de productiviteit bij de beveiliging wist te verhogen.

Om die nieuwe medewerkers, en ook die van luchtvaartmaatschappijen en bagageafhandelaars, niet meteen eind maart in het diepe te gooien wordt de capaciteit geleidelijk opgevoerd. Maar tegen de meivakantie kan Schiphol gemiddeld ruim 70.000 vertrekkende reizigers per dag aan. „Die meivakantie, die gaan we gewoon doen”, is Sondag vol vertrouwen.

Op piekdagen in die periode, en met name in de ochtenden, komen er meer reizigers aan dan de beveiliging aan kan. Schiphol is daarom in gesprek met de luchtvaartmaatschappijen die vanaf de luchthaven vliegen om die piekmomenten af te vlakken. Het zal daarom vaker voorkomen dat reizigers bijvoorbeeld in de middag vertrekken.

Sondag noemt de samenwerking met de op de luchthaven gevestigde luchtvaartmaatschappijen uniek. „We hebben nog nooit zoveel inspanningen met de hele sector vooraf gedaan om inzicht te krijgen wat er op ons afkomt.”

Verder dan de meivakantie kijkt Schiphol nu nog niet, maar de overleggen over de zomervakantie beginnen snel. „Dan hebben we ook alweer meer personeel en dan is de drukte over een langere periode gespreid”, aldus Sondag.

Om alles mogelijk te maken, vertrouwt Schiphol ook een beetje op de reiziger. Die kan meer spullen in één bakje stoppen bij de controle, zeker als ze samen met andere mensen reizen. Ook zet Schiphol personeel in om daarbij te gaan helpen.

Lees ook: Een jaar voor Schiphol waarin trots ver te zoeken was. ’We hebben heel veel ruzies gehad met passagiers. Een vrouw spuugde me vol in mijn gezicht’

Lees ook: Beveiliging Schiphol piept en kraakt. De werksfeer is hard en het tempo moordend. ’Alles wat je niet kent afkeuren. Je wil geen nieuwe 9/11 op je geweten hebben’

Lees ook: September 2022: Chaos houdt aan: al vroeg weer ellenlange rijen op Schiphol

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Meer nieuws uit Uitgelicht

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.