Nel Wijfje wilde stoppen met ’t Woonhuys, maar besloot op het laatste moment weer door te gaan | Hé Alphenaar, wat doe je daar?

Nel Wijfje: Als ik op een beurs meubelen zag die ik niet mooi vond, nam ik die niet in het assortiment op.’’© Foto Hielco Kuipers

Wim Wegman
Alphen aan den Rijn

De mededeling met ’Ophffingsuitverkoop’ hing al een paar weken in de etalage van ’t Woonhuys. Nel Wijfje had besloten er na 35 jaar een punt achter te zetten. Maar na een gesprek met de eigenaar van het pand, besloot ze er toch nog een half jaartje aan vast te plakken. En, om er meteen maar een cliffhanger tegenaan te gooien: zelfs dan hoeven Alphenaren nog geen afscheid te nemen van Nel Wijfje.

Eind vorig jaar had Nel Wijfje besloten dat het wel mooi was geweest met haar woonwinkel. Na 35 jaar in de Alphense Raadhuisstraat vond ze het tijd om het rustiger aan te doen. Van harte ging dat toen al niet, zegt ze er meteen bij. ,,Ik vind het nog steeds fijn om in de winkel te zijn. Maar ik ben nu 66 en dan moet je je gaan afvragen: kan ik dit nog vijf jaar? En wil ik dit nog vijf jaar? Want als ik verder zou gaan, moet ik flink investeren in de zaak. De boel moet dan worden gemoderniseerd. En het is zonde als dat maar voor één of twee jaar is.’’

De komst van een kleindochter heeft bij dat besluit een belangrijke rol gespeeld. ,,Het lijkt me heerlijk dat ik straks niet gebonden ben en de deur uit kan wanneer ik wil. Dat je niet voortdurend van alles hoeft te regelen als je met je kleinkind op pad wil. Mijn man en ik houden ook van varen en van stedentrips. Daar hebben we straks alle tijd voor. Het is ook wel een keer goed zo.’’

Maar toch... Loslaten is niet helemaal haar ding. Ze had besloten om ook na haar pensionering als woonwinkelhoudster door te gaan met de verkoop van huisparfums en luchtreinigers van Lampe Berger. ,,Ik wil dat doen in een shop-in-shop. Een winkel in een winkel. En het liefst op deze plek in de Raadhuisstraat. Mijn vertrouwde terrein. Daarvoor moest ik dan wel afspraken maken met de eigenaar van het pand en de nieuwe winkelier.’’ Tijdens de gesprekken daarover bleek dat de nieuwe zaak -Gusto Fashion, nu nog gehuisvest aan de Castellumstraat- pas na augustus in het pand gaat. En een tijdelijke huurder was nog niet gevonden. ,,Toen vroeg de eigenaar: ’Waarom ga je nog niet even door?’. Ik zei: ’Prima. Doe maar een mooi voorstel’. Dat kwam er.’’

De winkel in winkel waarmee ze daarna verder wil, is nu ook rond. Gusto Fashion maakt er ruimte voor, zegt ze.

Het briefje met Opheffingsuitverkoop is inmiddels uit de etalage verdwenen en Nel Wijfje is begonnen de woonwinkel van nieuwe voorraden te voorzien, zodat het aanbod weer op orde is. De vaste klanten moeten alleen wel even wennen aan de nieuwe openingstijden. ’t Woonhuys is nog drie dagen per week open: op donderdag, vrijdag en zaterdag. Want zij en haar gezin willen het toch een beetje rustiger aan kunnen doen. ,,Mijn man en mijn zoon bezorgden de spullen van ’t Woonhuys, mijn zoon al vanaf zijn vijftiende, en mijn dochter deed de webshop en social media. We hebben straks dus meer tijd voor elkaar. Heerlijk.’’

Rotan

De winkelcarrière van Nel Wijfje begon veertig jaar geleden in een doe-het-zelfzaak aan de Van Mandersloostraat. ,,Toen die ermee ophield, heb ik de kans gegrepen om voor mezelf te beginnen.’’ Dat deed ze met het Rotanhuis, een winkel die -zoals de naam al enigszins doet vermoeden- zich specialiseerde in de verkoop van rotanmeubelen. ,,Dat was een eindje verderop in de Raadhuisstraat, in het pand naast wat nu pizzeria Is Morus is.’’

Zeventien jaar later verkaste ze naar Raadhuisstraat 298, een plek dichter bij het winkelhart van Alphen en begon ze met de verkoop van woonaccessoires en meubelen. Hoewel de zaak voor een woonwinkel niet overdreven groot is -honderd vierkante meter- heeft ’t Woonhuys altijd goed gedraaid. ,,Natuurlijk waren er lastige perioden. De coronatijd was heel zwaar bijvoorbeeld. We waren gelukkig niet voor honderd procent afhankelijk van de winkel. Mijn man heeft een goede baan. Dat helpt wel.’’

Sociaal werkster

Concurrentie van woonboulevards heeft ze in al die jaren niet gevoeld. ,,Daar komt, denk ik, een heel ander publiek. Mensen zien er al gauw door de bomen het bos niet meer. Hier krijg je persoonlijk advies. En ik weet meestal wel wat iemands smaak is als ik even een paar minuten met hem heb gesproken? Hoe? Ja, ervaring. En heel veel luisteren. Je moet eens weten wat klanten allemaal vertellen. Ik hoorde soms hele levensverhalen en familiedrama’s. Ik voelde me af en toen net een sociaal werkster.’’

Dat, en de verkoop van goede spullen, heeft er volgens haar wel aan meegeholpen dat ze in de loop van de jaren een uitgebreide klantenkring heeft opgebouwd. ,,We merkten dat we een enorme gunfactor hebben. Mensen zeggen: ’Ik koop veel liever in mijn eigen plaats. Jullie werken er hard voor’.’’

Webshop

De afgelopen 35 jaar heeft Nel Wijfje nogal wat stijlen aan zich voorbij zien trekken. ,,Daar ga je natuurlijk in mee. Maar als ik op een beurs meubelen zag die ik niet mooi vond, dan nam ik die niet in het assortiment op.’’

Ze heeft ook de opkomst van internetwinkelen meegemaakt, maar daar niet haar volle energie in gestopt. ,,We hebben een webshop hoor. Mijn dochter houdt die bij. Maar weet je wat het is met dat internetwinkelen? Mensen zoek naar de laagste prijs, dus wat ze bij ons kopen zijn vooral de aanbiedingen. En vervolgens sturen ze het, als je pech hebt, ook nog een keer terug. Dan verdien je er drie keer niets aan.’’

Meer nieuws uit Alphen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.