De winkelier is aan zet bij een mankement, niet de fabrikant

© Foto Pixabay

Ed Brouwer

Lezers leggen nog wel eens een probleem voor dat niet wordt opgelost ondanks dat de winkelier zo behulpzaam is. Het ligt dan aan de fabrikant die volgens hen niet meewerkt.

Dat begrip voor de verkoper is mooi, maar wettelijk gezien moet niet de fabrikant maar toch echt die behulpzame winkelier de oplossing bieden. Soms zal dat misschien financieel pijn doen, maar dat is ondernemen.

Een voorbeeld. Gerrie Makelaar. Vorig jaar juni begeeft haar 2,5 jaar oude Whirlpool vaatwasser het. Reparatie kost haar 217,80 euro waaraan de witgoedzaak 100 euro meebetaalt. Ai, denken we, dat hoort niet zo, het had vermoedelijk kosteloos gemoeten. Maar goed, drie maanden later, zelfde euvel. De winkelier neemt contact op met Whirlpool maar krijgt geen antwoord en vervangt dan zelf maar een onderdeel waarvan wordt vermoed dat het stuk is. De dag erop is het weer bal. Opnieuw contact met Whirlpool die nu wel reageert. Alleen hun eigen monteurs mogen repareren en de winkelier wil daar nog wel maximaal 200 euro aan meebetalen, maar Makelaar heeft er geen vertrouwen meer in. Dan houdt het even op.

,,De winkel kan helaas niks voor ons doen. Ze vinden het echt heel erg sneu dat het zo moet lopen. Maar het is wel een erg dure vaatwasser als hij na drie jaar stuk gaat”, schrijft Makelaar ons in haar hulpverzoek.

Levensduur

Helemaal eens en het hoort hier ook niet te stoppen. Tijdens de economische levensduur van de vaatwasser hoort de verkoper kosteloos te repareren of te vervangen als het euvel de consument niet te verwijten is en de koop zelfs ontbinden als dat allebei niet kan. Van meebetalen hoeft alleen sprake te zijn als de levensduur wordt verlengd.

Mevrouw Makelaar gaat na onze reactie toch nog eens met de winkelier praten. Ze krijgt nu het aanbod een Bosch vaatwasser van 699 voor 400 euro te kopen. ,,We zijn hier mee akkoord gegaan. Ik vind dat de winkel het netjes opgelost heeft. Misschien even een klein stukje in de krant zetten van eind goed al goed?” Bij deze dan.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van het Ombudsteam? Mail ons!

Meer nieuws uit Ombudsteam

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.