Biertje betalen met digitale Gulden

Biertje betalen met digitale Gulden
© archiefFoto
Rijk Plesman, de bedenker van de digitale Gulden.

In het Stadsbrouwhuis in Leiden kun je vanaf maandag 19 september een biertje afrekenen met de digitale Gulden. Het is het eerste Leidse horecabedrijf waarbij je met de virtuele munt kunt betalen.

Nee, het is niet uit nostalgie dat eigenaar Rogier Rustige de Guldencoin straks als betaalmiddel accepteert. „Een paar vaste gasten die in de IT-wereld zitten, opperden het. Ik zoek altijd naar vernieuwing van producten. Het staat nog in de kinderschoenen en het is een beetje uitproberen. Het kan ook niks zijn, maar ik geloof er wel in.”

Het idee van de digitale munt komt van Amsterdammer Rijk Plasman en is gebaseerd op de technologie van de Bitcoin. Inmiddels heeft de munt tussen de 60.000 en 70.000 gebruikers. In een jaar tijd steeg de Gulden van minder dan een halve eurocent naar elf cent. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt - net als voor andere digitale valuta- voor de risico’s van de Gulden. „Door de recente toename in populariteit en de explosieve prijsstijgingen vertonen deze valuta overeenkomsten met een financiële zeepbel”, aldus de AFM.

Argusogen

Dorin Bouwman van Gulden begrijpt de scepsis. „Het is nieuw, ik begrijp dat instanties er met argusogen naar kijken. De waarde wordt bepaald door de gebruiker. Dus als meer mensen bepalen dat het een betaalmiddel is, zal dat het ook blijven”, zegt Bouwman.

De gedachte achter de Gulden: mensen moeten weer de baas worden over hun eigen geld. Bouwman: „Er is behoefte aan eigen systemen, dat je zelf bepaalt wat met je geld gebeurt. De beweegreden is niet om veel geld te verdienen, maar om een nieuw betaalmiddel te creëren.”

Dat er alternatieve betaalmiddelen komen, staat ook voor Arnoud Boot vast. Hij is hoogleraar Financiële Markten aan de UvA en ziet wel toekomst in ’cryptomunten’. „Het zijn ontwikkelingen die meer zijn dan een pure grap. De technologie maakt het mogelijk om het in te voeren”, zegt Boot. De Gulden kan volgens hem een belangrijk betaalmiddel worden, mits genoeg mensen erin geloven. „Om de Gulden succesvol te maken moet er vertrouwen van mensen zijn en moet je plaatsen hebben waar je met de valuta kunt betalen.”

Geen run

Dat kan inmiddels op een aantal plekken in Nederland. Het Amsterdamse cafetaria De Prins was drie jaar geleden een van de eerste waar je met de Gulden kon betalen. „Het was een leuk dingetje. We hebben er wat media-aandacht door gekregen. Het was grappig, maar er was geen run op. Het werkte niet vlekkeloos.”

In eerste instantie was de bedoeling van de snackbar om een extra betalingsmogelijkheid te hebben. Uiteindelijk bleek de waardestijging een leukere bijkomstigheid. In de beginperiode verkocht hij voor zo’n 200 euro aan patatjes via de digitale gulden. „Dat is nu duizenden euro’s waard.” Of hij de munt aan collega-ondernemers aanraadt? „Ja, zeker als je niet te veel personeel hebt aan wie het uitgelegd moet worden. Waarom niet? Als je het niks vindt, kun je er altijd weer mee stoppen.”

App installeren

Zo kijkt ook Rustige van het Stadsbrouwhuis ertegenaan. „Het enige wat ik moet doen, is een app installeren. Om te betalen richten klanten hun telefoon op de QR-code en dan kan ik kiezen hoe ik het wil laten uitbetalen: in Guldens of in euro’s. Als het niet te hoge bedragen zijn, vind ik het leuk om te kijken wat de Gulden doet. De Gulden heeft allemaal voordelen en één groot nadeel: je weet niet wat de koers doet.”

Kijk dan ook niet vreemd op als aan het eind van de avond je biertje in het Stadsbrouwhuis ineens een paar Gulden duurder is geworden. De koers fluctueert sterk en een biertje krijgt geen vaste Guldenprijs, zegt Rustige.

Stijgt de koers, dan heb je dus meer bier voor je Guldens.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws