Discussie parkeernormen pas na verkiezingen

Discussie parkeernormen pas na verkiezingen
© archieffoto Hielco Kuipers
Ongeveer evenveel parkeerplaatsen als er woningen zijn, dat gegeven gaat Leiden mogelijk loslaten.

Bij een nieuwbouwproject van bijvoorbeeld vijftig woningen, horen ook ongeveer vijftig nieuwe parkeerplaatsen. Dat is nu eenmaal de regel in Leiden. De discussie of de stad misschien van die strikte voorwaarde af moet, wordt tot na de aanstaande raadsverkiezingen in maart uitgesteld, zo kondigt verkeerswethouder Robert Strijk (D66) aan. Want een dergelijke ingrijpende stap ’vraagt om een dialoog met bewoners, ondernemers en overige partners’, schrijft hij.

Leiden heeft veel nieuwe woningen nodig, beweert de gemeente. Maar als een projectontwikkelaar of woningcorporatie een lege plek ziet om huizen of flats neer te zetten, dan horen daar automatisch óók nieuwe parkeervakken bij.

Dat voorschrift wordt streng gehanteerd. En het heeft er in enkele gevallen al toe geleid dat bouwprojecten werden geschrapt. Dat gebeurde omdat er geen ruimte werd gevonden voor de bijbehorende parkeervakken of omdat het graven van een prijzige parkeerkelder of -garage het bouwproject onvoldoende rendabel maakte.

Het waren de Leidse fracties van PvdA en GroenLinks die afgelopen voorjaar opperden om daarom de parkeernormen af en toe los te laten. Dus wel huizen en appartementencomplexen bouwen, maar daar minder parkeerplaatsen tegenover stellen dan nu verplicht is.

In Amsterdam is daar al mee geëxperimenteerd. Verkeerswethouder Strijk had er wel oren naar en kondigde een plaatselijk onderzoekje waarvan de resultaten later dit jaar bekend zouden worden. Maar hij meldt nu dat ’de heroverweging van parkeerbeleid’ langer duurt dan aanvankelijk gedacht. Vlak voor de verkiezingen presenteert hij wel een ’strategische verkenning’, zo kondigt Strijk aan, waarop het nieuwe stadsbestuur kan voortborduren.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws