Fileleed A4 wordt nog niet aangepakt

Fileleed A4 wordt nog niet aangepakt
© ANP

Er is geen enkel zicht op wanneer het afgelopen is met het dagelijkse fileleed op de A4 bij Leiden. Er ligt vijftig miljoen euro op de plank om de beruchte 'flessenhals' aan te pakken door een derde rijstrook aan te leggen, maar minister Melanie Schultz van Haegen (Verkeer) wacht nog steeds rustig een onderzoekje af.

De bewindsvrouw stelde afgelopen najaar de asfaltmiljoenen beschikbaar, maar wacht met een besluit tot uit onderzoek blijkt dat de extra rijstrook ook echt de beste oplossing is.

"We willen niet verderop een nieuw probleem creëren. Daarom onderzoeken we alle effecten", legt een woordvoerster van de minister uit.

Waarom dat maanden moet duren, is niet duidelijk. Dat geldt ook voor het antwoord op de vraag wanneer zo'n oplossing in de praktijk kan worden gebracht. "Dat hangt van de uitkomsten van het onderzoek af."

De Tweede Kamer moet ondertussen maar geduldig afwachten tot de demissionair minister een besluit neemt. Ook de beloofde 'snelle' oplossingen zijn nog niet allemaal in praktijk gebracht. "In al haar drukte, ik weet niet waarmee precies, is ze er blijkbaar nog niet aan toegekomen", zegt CDA-Kamerlid Martijn van Helvert geïrriteerd.

Hoofdpijnsnelweg

Als er eindelijk een keer een definitieve oplossing is voor de flessenhals is het fileleed op rijksweg A4 nog niet voorbij. Het hele traject tussen knooppunt Burgerveen en Leiden ontpopt zich door een toename van verkeer tot een 'hoofdpijnsnelweg'. De A4 bij Leiden richting Amsterdam stond vorig jaar op nummer één in de fileranglijst en in de andere rijrichting op de zevende positie.

"Het is een kolderieke situatie. Een snelweg van Amsterdam naar Den Haag zou idealiter over twee keer vijf rijstroken moeten beschikken. Net zoals de A2 vanuit de hoofdstad naar Utrecht", foetert Patrick Potgraven van de VerkeersInformatieDienst (VID).

"Maar de A4 die meer verkeer verwerkt op een dag, moet het vanaf Burgerveen doen met twee volwassen rijstroken en een parallelbaantje. Dan vraag je om moeilijkheden."

Lintje knippen

CDA'er Van Helvert noemt in dat licht de flessenhals weer een typisch voorbeeld van hoe er de afgelopen jaren is 'gevochten' tegen het filespook: "De minister kijkt steeds naar knelpunten. Het is leuk dat ze iedere keer weer een lintje kan knippen, maar er moet gekeken worden naar het hele traject."

Volgens Van Helvert was naast de inzet ook een gebrek aan geld een probleem. "Het kabinet heeft gigantisch bezuinigd, dat moet stoppen."

PVV-Kamerlid Roy van Aalst is het daar van harte mee eens: "Er had direct meer asfalt aangelegd moeten worden. Als je het doet, doe het dan goed. De minister is nu iedere keer pleisters aan het plakken."

Wie dacht dat Rijkswaterstaat afgelopen weekend al begonnen was aan een definitieve oplossing op de A4 heeft het mis. De wegbeheerder was alleen bezig met het aanleggen van stiller asfalt. Daar kan de automobilist wel hoop uit putten.

Geluiddempende maatregelen kunnen een voorbode zijn voor een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. Of dit gaat gebeuren, kan het ministerie nog niet zeggen. Want ook hiervoor moeten eerst weer onderzoekjes worden gedaan.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws