’Het gaat nooit over voetbal of actiefilms’

’Het gaat nooit over voetbal of actiefilms’
,,Wij moesten ons wel verdiepen in knutseltechnieken, maar sommige juffen kennen de spelregels van voetbal niet.’’ Foto Hielco Kuipers

,,Het is wel eens jammer dat het in de lunchpauze nooit eens gaat over actiefilms of voetbal’’, zegt Wouter Ouwehand (28). Zes jaar staat hij nu voor de klas. Op het moment is hij werkzaam in de bovenbouwklas van de Montessorischool Apollo in Leiden.

Blij is de jonge leerkracht dan ook zeker met de komst van een nieuwe mannelijke collega. ,,Ik denk dat het beter is als er meer mannen in het onderwijs werken. Voor mezelf is het leuk, maar voor de kinderen is het ook beter.’’

Extase

Jongens hebben een mannelijk rolmodel nodig. Ouwehand geeft een voorbeeld. ,,De kinderen hadden zelf een voetbaltoernooitje georganiseerd. In de laatste minuut breekt er een nogal fanatiek jongetje uit en scoort het winnende doelpunt. Hij was in extase zo blij. Maar de juf keurde het doelpunt niet goed, want ze had al afgefloten. Later zegt hij tegen me: ’Iedereen weet toch dat je op zo’n moment niet affluit? En als die meisjes hands maken of staan te giechelen, ziet de juf het door de vingers.’ Ik snap de emoties van dat jongetje wel. Veel juffen vinden voetbal maar niets. Sommigen willen het zelfs verbieden op het schoolplein omdat het agressie zou aanwakkeren. Terwijl het met een scheidsrechter is opgelost.’’

Mannen denken anders dan vrouwen. ,,Wij willen niet alle voor en tegens afwegen om een geschikte locatie voor de schoolmelk te vinden. Wij zetten het gewoon neer en als het niet bevalt, bedenken we wat anders.’’

Knutseltechniek

Alhoewel op de pabo de uitval onder mannen hoog is, heeft de Leidenaar zijn studietijd als heel plezierig ervaren. ,,Ik heb eigenlijk nooit heel principieel voor het onderwijs gekozen. Ik had mbo administratie gedaan en zocht een leuke hbo-studie. De open dag van de pabo was het leukst, de docenten hadden het beste verhaal. Mensen om me heen zeiden dat ik goed was met kinderen.’’

Met zijn mannelijke studiegenoten wordt er in de pauzes wel eens gemopperd op de vrouwencultuur in het onderwijs. ,,Het wrong dat wij ons wel moesten verdiepen in allerlei knutseltechnieken, maar dat veel juffen niet de spelregels van voetbal weten. De tuttenbellerij irriteerde. Toen ik stage liep in de kleuterklas, was ik langer bezig met het bijwerken van knutselwerkjes - die juf vond het uiterlijk van haar lokaal heel belangrijk - dan dat ik bezig was met de ontwikkeling van de kinderen.’’

Dat jongens een mannelijk rolmodel nodig hebben, herkent Ouwehand ook uit zijn eigen jeugd. ,,Ik vond sommige leraressen heel goed les geven, maar ik wilde ze nooit worden. Maar een leraar Nederlands die ook boeken schreef, zag ik echt als voorbeeld.’’

Maar, vindt de leerkracht, ook meisjes gedijen goed bij een meester zo af en toe. ,,Mannen geven denk ik wat pittiger les. Met gym speel ik wel eens trefbal; jongens tegen de meisjes. De eerste keer verliezen de meisjes met 5-0. Als ik dan uitleg dat ze misschien niet zo veel tijd moeten besteden aan elkaar knuffelen als ze scoren, aan giechelen en piepen, dan gaat het ineens beter. En al na een paar weken, wordt de wedstrijd veel spannender: 5-4.’’

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws