’Leiden heeft Chinezen veel te bieden’

’Leiden heeft Chinezen veel te bieden’
© ANP

Ondernemers uit de Leidse regio kwamen donderdagmiddag bij elkaar om te kijken hoe zij meer Chinese toeristen naar de stad kunnen trekken. In het Leidse cultuurcomplex Scheltema werd het eerste Guanxi China Café gehouden.

In het zaaltje in Scheltema is het druk. Zo’n zeventig man luistert aandachtig naar Gabriëlla Esselbrugge. De hoteleigenaresse uit Giethoorn besloot ruim tien jaar geleden de Chinese markt aan te boren. Met succes. Giethoorn is inmiddels een ware trekpleister voor Chinese toeristen. In haar hotel komt ruim 70 procent van de gasten uit het Aziatische land.

„Giethoorn is het bewijs dat marketing werkt”, zegt de Leidse Chinadeskundige Fred Sengers. „Welke Chinees had hiervoor ooit van Giethoorn gehoord?” Het laat volgens hem zien dat de weg voor Leiden ook open ligt. „Er valt ontzettend veel te halen. Amsterdam is vol. Daar hebben ze problemen met de drukte van toeristen. Chinezen zijn geïnteresseerd in historische steden zoals Leiden.” Hoe je ze bereikt? „Begin in grote Chinese steden met promotie. En hotels zouden wat aan hun producten kunnen doen.”

Leg bijvoorbeeld tandenborstelsetjes in de hotelkamer, of zet een noodles-cooker neer, tipt Esselbrugge. Ook kwam ze er door ervaring achter dat Chinezen haar hotelbedden veel te zacht vonden. „Dus hebben we harde matrassen gekocht.”

Aantrekkelijk

Daarnaast is goed Chinees sprekend personeel en een juiste communicatie belangrijk, benadrukt Ronald Voerman die jarenlang zakenreizen deed in China. Het colbertje dat hij aanheeft, liet hij in China maken, zijn broek komt er ook vandaan. Leiden moet naamsbekendheid krijgen, dan komen de Chinezen vanzelf wel, denkt hij. „Ze moeten het van ’horen zeggen’ hebben. Zo zijn ze ook in Giethoorn terechtgekomen.”

Rembrandt, de historische binnenstad, het groen en het water. Het zijn volgens Lily Sprangers van het Leiden Asia Centre allemaal elementen die Leiden erg aantrekkelijk maken voor Chinezen. „Leiden heeft veel te bieden.” Het zou volgens haar gek zijn om daar niet meer mee te doen. „De groei van het Chinese toerisme is bizar. Er ligt een enorme kans om daarop in te spelen.”

Verandering

Nu zijn de Chinese toeristen die in zijn hotel overnachten echter nog op één hand te tellen. Maar als het aan directeur Frans Schohaus van Van der Valk Hotel Leiden ligt, worden het er inderdaad veel meer. Samen met andere ondernemers uit de Leidse regio bezocht ook hij het Guanxi China Café.

Net als zijn collega Schohaus heeft Laurens Geurtz van museum Corpus in Oegstgeest nog maar weinig Chinese bezoekers. „We hebben heel veel te winnen. Leiden is onbekend en dat maakt onbemind.” De ondernemers hopen dat daar verandering in komt. „Het is een enorme markt. Met 1 procent kunnen we een heel eind komen in Leiden”, zegt Schohaus.

Leiden Marketing heeft nu nog geen actief beleid op het werven van Chinese toeristen. „Dat kun je als Leiden Marketing niet alleen doen, er moet ook draagvlak bij ondernemers zijn”, zegt Mincke Pijpers van de instelling. Nu ze door deze middag heeft gezien dat er draagvlak is, wil ze met hotels, musea en andere partners in gesprek. „Het is een leuk en uitdagend vraagstuk.”

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws