Leiden - Utrecht, altijd lastig

Leiden - Utrecht, altijd lastig
© archieffoto Hielco kuipers
Een trein passeert de Morsweg, tijdens de onzekere tocht naar Utrecht.

Het treinverkeer tussen Leiden en Utrecht is bijzonder vaak gestremd, maar van een structureel probleem is geen sprake. Het gaat steeds om zeer uiteenlopende incidenten. Dat meldt verantwoordelijk PvdA-staatssecretaris Sharon Dijksma van infrastructuur. ’Dit neemt niet weg dat het voor de reizigers buitengewoon vervelend is’, meldt zij.

Dijksma antwoordt op vragen van GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren. Zij vindt dat er de afgelopen maanden, en in januari in het bijzonder, wel erg veel treinen niet reden of zware vertraging opliepen op het traject tussen Leiden en Utrecht. Het is zó frequent ontregeld dat van een structureel probleem sprake moet zijn, zo redeneert Van Tongeren.

Weer

Dijksma is het niet met die korte analyse van Van Tongeren eens. ’Op het traject Utrecht-Leiden hebben de afgelopen maand meerdere langdurige storingen plaatsgevonden. Deze storingen hadden verschillende oorzaken, zoals defecte treinen, storingen aan de infrastructuur en storingen als gevolg van de weersomstandigheden’, schrijft Dijksma die daaraan toevoegt: ’onderzoek van NS wijst uit dat het totaal aantal verstoringen in januari niet significant afwijkt van andere maanden.’

Kortom; het stuk spoor van Leiden naar Utrecht is nu eenmaal gevoelig voor allerlei interrupties en ongeregeldheden. Daarvoor draagt Dijksma diverse oorzaken aan. Het feit dat het om een enkel spoor gaat, betekent dat maar één disfunctionerend treinstel tot grote vertragingen kan leiden.

Bovendien zijn rails en fundering op het traject voor een aanzienlijk deel gelegd op zompige veengrond. Die slappe bodem kan volgens Dijksma een aanzienlijk probleem opleveren als op het bewuste baanvak acht in plaats van vier treinen per uur gaan rijden, zoals de in de nabije toekomst de bedoeling is. Dure aanpassingen zijn dan nodig.

Vermanend

Aanzienlijk minder groot van omvang, maar volgens Van Tongeren zeker het vermelden waard, zijn de problemen op het baanvak tussen Alphen en Gouda. En ook daar houdt Dijksma een vinger aan de pols, meldt ze. Mocht de komende maanden het aantal incidenten op de twee trajecten niet verminderen, dan gaat Dijksma zowel NS als ProRail vermanend toespreken, zo kondigt zij aan.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws