Leids maanwagentje echt omhoog

Leids maanwagentje echt omhoog
© Foto Leidsch Dagblad
Maneesh Kumar Varma (l) en Jerre Sweers houden het Leidse maanwagentje vast.

Studenten ruimtevaarttechniek van de TU Delft waren het zat dat hun projecten zo vaak in de conceptfase bleven hangen. ,,We dachten, we maken gewoon een maanwagentje en we zetten hem op de maan’’, zegt student aerospace Maneesh Kumar Verma. ,,We hebben er alles voor in huis. Waarom niet?’’

Hun kans kwam toen de Indian Space Reseach Organisation (ISRO) de studenten ruimte aanbood in de Chandrayaan-2 satelliet, die in januari wordt gelanceerd. De Indiërs willen een eigen karretje op de maan zetten, en op de maanlander was nog wel een plekje vrij. Dat betekende dat de studenten negen maanden de tijd hadden voor de uitvoering. Het wagentje mocht 1,5 kilo wegen en het mocht maximaal 200x160x80 millimeter groot zijn.

Er was er maar één die zo snel de maanwagen kon bouwen: de Leidse werktuigbouwkundige en instrumentmaker Jerre Sweers (30). Hij heeft in het ABC-gebouw op het Bio Science Park zijn eigen ruimtevaartbedrijf, Stellar Space Industries. In tegenstelling tot veel andere ruimtevaartbedrijven, die alleen ontwikkelen en ontwerpen, kan Stellar Space Industries daadwerkelijk (delen van) satellieten en raketten bouwen.

De maanwagen moet in staat zijn één maan-dag, dat is veertien aardse dagen, over het maanoppervlak te rijden. Hij heeft een camera aan boord, waarmee hij obstakels kan vermijden. Hij werkt semi-autonoom, wat betekent dat hij zelf zijn weg op de maan kan vinden, al is hij in theorie vanaf de aarde bestuurbaar. Als de maannacht invalt, eindigt het project, want tegen temperaturen tot - 250 graden Celsius is hij niet bestand.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws