Minder stakers dan verwacht in Leiden

,,Dat wordt weer lopen’’, mompelt een reiziger die snel de stad ingaat. Woensdag staakte het streekvervoer opnieuw in Leiden. Toch gaven niet alle buschauffeurs gehoor aan de stakingsoproep van de FNV en CNV. De schattingen van de stakingsleiders en de werkgeversvereniging liepen uiteen over het percentage werkwilligen.

De ov-staking had landelijk grote gevolgen, in Leiden vielen die mee. Reizigers hadden wel last van vertraging, maar van ontregeling was geen sprake. Minstens twintig chauffeurs reden woensdag wel, en haalden met vertraging alsnog passagiers op. Eerder deze maand, op 5 juni, was de staking volgens Arriva erger. ,,Het hele busvervoer lag toen plat’’, meldde een chauffeur die gisteren wel reed.

Net als toen strijden de vakbonden voor betere werkomstandigheden en minder werkdruk. Op een dienst van meer dan 6,5 uur wil de vakbond een extra pauze voor de chauffeurs. Ze hebben nu slechts twee korte pauzes op een werkdag.

De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) meldde dat de stakingsbereidheid door de FNV werd overdreven. Regionaal lag het percentage veel lager dan de landelijke 85 procent. In Leiden waren er inderdaad minder stakers. Hoeveel, dat hangt af van wie je het vraagt. Volgens Arriva staakten in de regio 50 procent van de werknemers, de FNV houdt het op 75 procent.

Volgens Ron Sinnige, woordvoerder van de FNV, wil VWOV de staking zo klein mogelijk laten lijken. ,,Die moet je niet geloven.’’ En áls chauffeurs al reden, was dat onder druk van de werkgevers, vertelde Sinnige. Als mensen gisteren ’vrijwillig’ staakten, dan accepteert hij dat natuurlijk. ,,Het is een vrij land.’’

Wilfred Jonkhout, regiobestuurder van FNV, zei dat er in Leiden ongeveer twintig bussen reden. ,,De bussen die er waren, reden volstrekt willekeurig. Dat was helaas lastig voor de reizigers. We hebben Arriva gevraagd om de werkwilligen niet te laten rijden vanwege hun veiligheid. Met ontevreden reizigers kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.’’ Arriva heeft hier niet naar geluisterd. De meeste chauffeurs die gisteren diensten draaiden, zijn uitzendkrachten. ,,Zij zijn extra bang om hun baan te verliezen.’’

De staking van het FNV is voor ’onbepaalde tijd’ en van het CNV voor drie dagen. Jonkhout: ,,Je kunt erop rekenen dat dezelfde mensen donderdag en vrijdag ook staken’’.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws