Peuterhapje maken op eindexamen

Peuterhapje maken op eindexamen
© Foto Taco van der Eb
,,Heerlijk om met kinderen in de grond te rommelen.’’

Duizenden leerlingen zwoegen deze weken op hun eindexamens. Een spannende periode, ook voor de docenten die hen maandenlang hebben klaargestoomd. In deze eindexamenrubriek stellen we daarom iedere dag een docent centraal. Dinsdag, op een van de dagen van het vmbo-praktijkexamen, is dat docent Arie Eikelenboom van het Wellantcollege in Rijnsburg.

Haren netjes in een staart, handen frisgewassen en voorzien van een schone snijplank en mes.

Op een tafeltje staan bakjes met hutspot klaar, afkomstig uit een potje Olvarit. De eindexamenkandidaten op het Wellantcollege in Rijnsburg moeten hun eigen versie van dit peuterhapje maken, proeven en beoordelen.

De examinator slaat, met een stapel papieren in de hand, de leerlingen gade. Voor elke examenkandidaat moet een lange lijst met eisen, zoals schone handen, worden afgevinkt. Tussendoor mag ze vragen beantwoorden als ‘waar staan nog uien?’.

Rabarber

Arie Eikelenboom, docent Groen, is even uitgeroosterd bij deze examens die tot 30 mei duren. Tachtig van zijn leerlingen doen hieraan mee, meer dan de helft van de eindexamenkandidaten op de Rijnsburgse school.

,,Leerlingen doen hier tot tien uur praktijkexamen, verdeeld over vier keer. Ze krijgen iedere keer een theorie- en een praktijkdeel.

Het theoriedeel wordt op de computer gemaakt en centraal nagekeken maar voor het praktijkdeel zijn we constant aanwezig om ze te beoordelen.’’ Dit jaar staat, naast het bereiden van peuterhutspot, het maken van een rabarbertaart en het promoten van rabarbersap, ook het seksen en verkopen van konijnen, op het programma. Er worden posters en flyers gemaakt, klantgesprekken gehouden maar ook een boom geplant.

Voor Eikelenboom zijn het lange dagen want voor de examens beginnen, worden materialen klaargezet. Na de examens worden de handmatig gezette vinkjes overgenomen.

,,Je kijkt elke keer hoe jouw leerlingen het hebben gedaan. Het is een spannende tijd voor ze en je weet dat sommige leerlingen zenuwachtig zijn. Het is leuk als je ziet dat ze soms veel meer kunnen dan je had gedacht. Ze zien dat zelf ook en groeien hierdoor.’’

Computervaardigheden

Dit jaar werd hij verrast door veel vragen over computervaardigheden als het maken van een voetnoot en koptekst. ,,Dat hoort niet bij het curriculum en dat melden we ook.’’

Daarnaast is hij elk jaar bang voor veel tekst in de examenopgaven. Goed lezen en onderstrepen wat belangrijk is, is één van zijn standaardtips. ,,En stel vragen als de computer niet werkt of je kladpapier nodig hebt. Alleen het antwoord mogen we niet geven’’, zegt hij grappend.

De 62-jarige Eikelenboom werkte vroeger als bedrijfsleider in tuincentra maar begon ruim tien jaar geleden bij het Wellantcollege als onderwijsassistent. Hij maakte een uitstapje naar Leiderdorp als leraar biologie maar is sinds drie jaar terug in Rijnsburg als leraar groen.

,,Heerlijk om met deze kinderen, die aanhankelijk en open zijn, in de grond te rommelen. Dit zijn echte werkers, sommigen maken al veel uren bij een bedrijf. Soms zeggen ze ook dat school niet hoeft want ze gaan toch bij pa in de zaak. Het is mooi als je dan zo’n band hebt opgebouwd dat ze toch voor jou aan de slag gaan.’’

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws