Staking Leids streekvervoer bijna totaal

Staking Leids streekvervoer bijna totaal
© Foto Leidsch Dagblad
Het is stil op het Stationsplein in Leiden. Alleen Arrivabus 854 naar de Keukenhof rijdt.

Een buschauffeur, die voor de gelegenheid een donkerblauw fleecejasje met het FNV-logo draagt over zijn bedrijfstenue, schuilt onder perron 1-2 van station Leiden Centraal. Koude regen, die even gestaag als druilerig op de perrons valt, heeft vrijwel iedereen van het Stationsplein in Leiden verjaagd. Alleen de Arriva 854, de bus die naar de Keukenhof gaat, staat op reizigers te wachten.

De chauffeur, die liever niet met zijn naam in de krant wil, houdt toezicht op stakingsbrekers. Hoewel de organisatiegraad onder buschauffeurs hoog is (’10.000 van de 12.000 chauffeurs is lid van de bond’), zijn er toch werkwilligen. De chauffeur wijst op bus 43 uit Den Haag, die passagiers heeft meegenomen. ,,Die is van Connexxion. Daar legt de directie druk op chauffeurs om toch te werken.’’ Op zijn smartphone toont hij een brief van Connexxion-topman Bart Schmeink, waarin te lezen valt dat hij ’werkwillenden verwacht op diverse standplaatsen’. ,,Bij Schiphol rijden wel bussen.’’

De chauffeur haalt er zijn schouders over op. De staking is in zijn ogen een groot succes. ,,De laatste keer dat de chauffeurs in het streekvervoer staakten, was tien jaar geleden. De werkgevers daagden ons uit: ’jullie kunnen het niet meer!’ Maar kijk eens om je heen. We kunnen het nog heel goed!’’

De reizigers zijn er goed van op de hoogte dat het streekvervoer niet rijdt. Het plein is nagenoeg leeg. Alleen op het perron van bus 854 naar de Keukenhof is het druk. Een Japans echtpaar schuilt onder het perron, maar houdt voor alle zekerheid een een roodbruine paraplu boven het hoofd.

Bewust

De FNV heeft de staking volgens de chauffeur ’bewust in de voorjaarsvakantie gepland’. ,,We willen de publieke opinie niet tegen ons krijgen.’’ Ook het in bedrijf houden van de lijn naar de Keukenhof, beschouwt de FNV als een kwestie van maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Op 4 januari staakten de buschauffeurs ook al voor een betere CAO, met ruimere roosters, meer rust- en plaspauzes en een lagere werkdruk. Ook in de Leidse regio voelen de chauffeurs zich uitgeperst. De bestuurders van buslijnen 3 en 4 bijvoorbeeld zitten bijna standaard drie uur en drie kwartier onafgebroken in de bus.

De chauffeur pakt zijn in een hemelsblauwe band gestoken dienstregeling erbij. ,,Ik begin om 14.06 uur en rijd dan onafgebroken tot 17.45 uur door.’’ Hij vindt het moeilijk om zo lang geconcentreerd te blijven. Vooral rijden in de onoverzichtelijke binnenstad is uitputtend. Het stuk tussen het NS-station Leiden Centraal en de Korevaarstraat noemt hij ’de hel’. ,,Daar kom je regelmatig ogen te kort.’’

De komst van apps als OV-info heeft het streekvervoer volkomen transparant gemaakt. Vroeger, zegt de chauffeur, die al veertien jaar voor Arriva werkt, konden ze nog weleens een minuutje van de dienstregeling afwijken, nu hebben de reizigers dat onmiddellijk door. ,,Dat is niet altijd prettig voor de chauffeurs.’’ Ze willen daarom roosters die iets ruimer in elkaar steken, zodat het gemakkelijker wordt om volgens dienstregeling te rijden.

Ook vandaag duurt de staking nog voort. De treinen van R-Net tussen Alphen aan den Rijn - Boskoop - Waddinxveen en Gouda rijden wel normaal.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws