NS: ’Staan in spits onvermijdelijk’

NS: ’Staan in spits onvermijdelijk’
© foto united photos
Een stampvolle trein van Haarlem naar Amsterdam.

Staan in de spits hoort er in het drukke Nederland bij en dat zal altijd zo blijven, laat de NS weten in reactie op de dagvaarding van ConsumentenClaim. Ook reizigersorganisatie Rover is die mening toegedaan.

ConsumentenClaim eist dat passagiers die in de trein moeten staan, de helft van de reiskosten terugkrijgen. Wie niet eens mee kan, moet ook een vergoeding krijgen. Binnenkort zal de rechter een oordeel moeten vellen over die megaclaim.

„Ze mogen dat proberen, maar wij denken dat ze weinig kans maken. Je koopt immers een vervoersbewijs, geen zitplaatsbewijs”, laat Rover weten. „Als signaal is deze rechtszaak wel goed, maar wij vragen ook al jaren aandacht voor te volle treinen en hebben daarvoor ook een meldpunt. Op die manier proberen we NS ook steeds te bewegen extra treinen of een ander type trein in te zetten.”

Maar staan in de spits zal blijven, net als automobilisten in de file staan. „Op sommige trajecten kan NS gewoon niet meer treinen inzetten. En vergeet niet dat onlangs ook mbo-studenten een ov-kaart hebben gekregen. Het ministerie heeft lang gedaan over dat besluit, zodat de NS daar niet op tijd op kon inspelen bij de aankoop van treinen.”

Nieuwe treinen

De NS benadrukt dat alles uit de kast is gehaald om extra capaciteit in te zetten. Er wordt voor 2,5 miljard geïnvesteerd in de aanschaf en vernieuwing van treinen. Later dit jaar rijden er 58 extra sprinters en tegen die tijd komen er nog eens 118 nieuwe al eerder bestelde sprinters. Daarmee worden veel extra zitplaatsen gerealiseerd.

„Dat klopt en in 2019 komen er ook nog eens nieuwe Intercity’s”, reageert directeur Stef Smit van ConsumentenClaim. „Dan zijn de problemen wel opgelost. Alleen was de NS veel te laat met bestellen en hebben passagiers jaren in de shit gezeten. Daarvoor is compensatie op zijn plaats. Daarom zetten we die rechtszaak door.”

Misstand

Bij de organisatie hebben zich al ruim 10.000 reizigers gemeld. Inschrijfgeld is niet nodig. Maar wanneer de claims worden toegewezen, dan moet vijftien procent worden afgestaan aan de claimclub. Kassa dus. „Maar we zijn deze zaak als een maatschappelijke claim begonnen. Dus om een misstand aan te pakken. Daarover hebben we indertijd overleg gevoerd met NS. Maar die ging niet in op onze wens en daarom zetten we nu de claim door. Dat kost ons veel geld, maar we denken die zaak te kunnen winnen.”

Volgens Smit heeft NS zelf in het reizigershandvest staan dat in een intercity altijd een zitplaats is, behalve bij grote verstoringen. „Ook zegt NS dat mensen nooit langer dan 15 minuten hoeven te staan. Vandaar dat we op basis van de klachten het traject Utrecht naar Amsterdam-Zuid onder de loep hebben genomen. Daar staan mensen wel 20 minuten en kon een op de vijf mensen niet eens mee. Ik verwacht dat wanneer we deze zaak winnen, we met NS een algemene regeling kunnen treffen voor reizen in te volle treinen.”

NS zegt te streven dat passagiers niet langer dan 15 minuten staan. „Een zitplaats kunnen wij niet garanderen.”

Vertraging

Compensatie bij reizen is niet zo vreemd. In de luchtvaart en op het spoor bestaat dat al voor vertragingen. In de luchtvaart komt iemand in aanmerking voor een royale vergoeding wanneer de vlucht met meer dan drie uur vertraging op de eindbestemming komt. Voor de Thalystrein naar België en Frankrijk geldt al langer een regeling voor iedere vertraging van minimaal 30 minuten. Een passagier krijgt dan een voucher.

Binnenlands heeft NS een regeling. Uitgangspunt is dat je na het inchecken en vertraging van minimaal 30 minuten oploopt op de eindbestemming. De routeplanner is daarbij leidend. Bij 30 en 59 minuten krijg je de helft terug en bij een langere vertraging alles. De compensatie moet wel worden aangevraagd.

Hoe ConsumentenClaim een toekomstige regeling ziet voor niet kunnen zitten is nog onduidelijk. Want ook in een te volle trein zijn er passagiers die wel kunnen zitten.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws