Actievoerders keren terug op Schiphol

Actievoerders keren terug op Schiphol
© foto ANP
Tegen Lelystad is succesvol actie gevoerd.

De bewonersdelegatie in het Schipholoverleg overweegt weer het actiemiddel in te zetten. „De acties rond Lelystad laten zien dat actievoeren zinvol is. Tweede Kamerleden prezen dat zelfs. Moeten wij dan maar constructief blijven overleggen over Schiphol of actiemiddelen inzetten?”

De bewonersdelegatie gaat zich op haar positie beraden, zo laat vertegenwoordiger Matt Poelmans weten. De laatste maanden treden de bewoners al vaker naar buiten. Zo bestoken ze raadsleden, Statenleden en Kamerleden met brieven over het kettingbeding dat bewoners van nieuwe woningen sinds 1 januari moeten tekenen. Daarin verklaren die nieuwe bewoners rond de luchthaven dat zij bekend zijn met geluidsoverlast. Een niet klagenclausule dus.

De groei van Schiphol na 2020 wordt een nog groter debat. „Essentieel daarbij wordt de Milieu Effect Rapportage. Die laat al jaren op zich wachten. In april moet het onderzoek klaar zijn, samen met een contra-expertise. Dan begint in de Omgevingsraad Schiphol het debat over hoeveel extra vluchten na 2020 mogelijk zijn, over de nachtvluchten en het inzetten van een vierde start- en landingsbaan. We stellen ons steeds constructief op, maar de discussie over Lelystad laat zien dat actievoeren ook zinvol is.”

Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen besloot deze week dat Lelystad Airport niet op 1 april 2019 opengaat voor vakantievluchten. Zij wil niet overhaast een besluit nemen en eerst het vertrouwen van de bewoners zien te winnen. KLM, Schiphol en partijen zoals de VVD willen ter compensatie nu extra vluchten op Schiphol. KLM dreigt ook nog met juridische stappen. Eerder wist Corendon via de rechter extra nachtvluchten los te peuteren. „Dat baart ons zorgen. De minister heeft wel gezegd dat er tot en met 2020 geen extra vluchten op Schiphol komen, maar je weet maar nooit wat een rechter doet of de Tweede Kamer. Daar hebben enkele partijen juist genoeg van al dat gepolder in de Omgevingsraad Schiphol en zetten in op forse groei van Schiphol”, vreest Poelmans.

Te braaf

Zijn de bewonersgroepen rond Schiphol te braaf geworden? „Misschien wel. Als je er niet bovenop zit, geen grote bek hebt, dan kunnen politiek genomen besluiten zoals over Lelystad zo onderuit worden gehaald. Het lijkt er op dat wij nog als enige achter de uitvoering van het Aldersakkoord staan, maar we zijn geen ’gekke Henkie’. Ze hebben tien jaar de tijd gehad om Lelystad te ontwikkelen en nog gaat die baan niet open. Het moet zeker geen afstel worden. Er wordt nu al gesteld dat Schiphol na 2020 makkelijk kan doorgroeien van 500.000 naar 550.000 starts- en landingen. Maar kan dat wel, gezien de geluidsoverlast, uitstoot van ultrafijnstof en de veiligheid van het vliegverkeer? We zullen daar de komende maanden bovenop blijven zitten. Anders keren de andere tijden terug: de tijd van voor de aanleg van de Polderbaan.’’

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws