’BIJ1’ moet gewoon kunnen

’BIJ1’ moet gewoon kunnen

Er is ophef over de nieuwe naam van de politieke partij van Sylvana Simons. Maar hoewel de hele wereld weer over haar heen valt, is de kans klein dat ze een nieuwe naam moet bedenken.

1. Wat is er aan de hand?

Het lukt Sylvana Simons maar niet om een originele naam te vinden voor haar politieke partij. Afgelopen zomer bepaalde de rechter nog dat ze de naam Artikel 1. niet meer mocht gebruiken omdat die al toebehoorde aan het kenniscentrum tegen discriminatie. En ook de nieuwe naam -BIJ1 - is al in gebruik, onder meer bij een samenwerkingsverband van therapeuten in de regio Zaanstreek-Waterland, een huurdersoverlegorgaan in Deventer en de stadsimkers van Nijmegen.

2. Is Sylvana de fout ingegaan?

Pieter Veeze van het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) wil in algemene zin wat zeggen over het merkenrecht. Hij laat weten dat je bij het BBIE het monopolie kunt aanvragen waardoor je voor tien jaar merkbescherming kunt krijgen. Maar dit monopolie geldt voor zover het gaat om soortgelijke producten of diensten. Bekende merken genieten volgens hem extra bescherming. ,,Je kunt je bedrijf niet zomaar Rolls Royce noemen.’’

3. Is de zaak Sylvana uniek?

Nee, twee jaar geleden was er gedoe toen Kamerleden Kuzu en Öztürk uit de PvdA-fractie stapten en Denk oprichten. Deze naam werd al gebruikt door de GGZ Friesland en ook de logo’s leken op elkaar. De rechtszaak werd afgewend toen de politieke partij zijn logo wijzigde. Maar nadat in de mailbox van de GGZ-instelling steeds vaker berichten kwamen die voor de politici bestemd waren, paste de GGZ Friesland de naam aan. Bekend is ook de discussie rond de naam van de Amsterdam Arena. Veeze: ,,En Croma is een bak- en braadproduct maar ook een auto.’’

4. Moet Sylvana nu weer een andere naam bedenken?

Merkenrechtdeskundige Mr. Bas Kist van het Amsterdamse merkenbureau Chiever denkt van niet. ,,Mijn inschatting is dit moet kunnen. Het probleem is dat niemand met politieke partijen wil worden geassocieerd omdat je klanten verschillende politieke voorkeuren hebben. ,,In België moest de Socialistische Partij Anders de afkorting sp.a gebruiken om te voorkomen dat er verwarring zou ontstaan met de bronwaterfabrikant en de Belgische gemeente SPA. Ik begrijp dat het voor de therapeuten irritant is, maar ik denk niet dat ze juridisch gezien een punt hebben. Als Sylvana haar partij Nike had genoemd was het een probleem geweest, maar bij onbekende merken moet je vooral kijken of er gevaar voor verwarring is. Ik geloof niet dat dat hier het geval is. Er zijn ook verschillende Ajax-merken. Naast de voetbalclub heb je de brandblussers en de schoonmaakmiddelen.’’

5. Staat BIJ1 al geregistreerd?

In het openbare merkenregister van de BBIE is alleen de politieke partij van Sylvana Simons te vinden. Geen van de andere BIJ1-organisaties heeft hiertoe de moeite genomen. Kerstin Schwardtmann van Praktijk BIJ1 - een samenwerkingsverband van vrijgevestigde therapeuten in Zaanstreek-Waterland - laat weten dat zij nog niet hebben besloten of en zo ja welke stappen ze zullen ondernemen. ,,We vinden het wel degelijk heel vervelend, want we willen niet dat onze praktijk geassocieerd wordt met een politieke partij. Het moet een politiek neutrale plek blijven.’’ De praktijk heeft inmiddels een verklaring op de eigen website geplaatst ’om alle verwarring voor te zijn.’ Volgens Schwardtmann heeft Sylvana Simons geen contact met hen opgenomen. ,,Dat vinden we niet netjes.’’

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws