Claims door stroomstoring Schiphol mogelijk ongegrond om overmacht

Claims door stroomstoring Schiphol mogelijk ongegrond om overmacht
© ANP

Passagiers die door stroomstoring zondag op Schiphol meer dan drie uur later op hun eindbestemming zijn gearriveerd, kunnen een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij, maar of zij geld gaan zien, is nog onduidelijk. ,,Het is een overmachtsituatie’’, zegt een woordvoerster van KLM.

Passagiers hebben volgens Europese regelgeving bij fikse vertragingen en annuleringen in sommige gevallen recht op een vergoeding.

Lees ook: Schiphol onderzoekt oorzaak stroomstoring

Bij buitengewone omstandigheden, zoals slechte weersomstandigheden, gaat die vlieger echter niet op. ,,De regelgeving bij claims staat op onze website’’, verwijst de KLM-woordvoerder.

Lees ook: Chaos op Schiphol: ’Daar gaat onze vakantie’ [update]

De luchtvaartmaatschappij boekt reizigers momenteel kosteloos om en wie achterblijft en gebruik moet maken van een hotel bij de luchthaven, krijgt dat vergoed van KLM. Of KLM deze kosten elders gaat verhalen, weet de woordvoerder niet. ,,Wij zijn nu vooral bezig om de mensen op weg te helpen.’’

© ANP

Directeur van EUclaim Hendrik Noorderhaven geeft aan dat zijn organisatie geen claims vanwege de stroomstoring op Schiphol accepteert van voor 12.00 uur, omdat er volgens hem sprake was van een overmachtsituatie.

Lees ook: Storing Schiphol kan ook maandag gevolgen hebben

,,We hebben ook bijna geen claims gehad vanmorgen. Passagiers zijn ook niet gek'', aldus Noorderhaven.

Zijn organisatie helpt vliegtuigpassagiers op basis van no cure, no pay bij het indienen van een claim.

Bij fikse vertragingen vanaf 12.00 uur neemt EUclaim wel weer claims aan, zegt Noorderhaven. ,,Dat zal een na-ijleffect zijn, maar dat is een risico voor de luchtvaartmaatschappij. Het incident is voorbij.''

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws