Column Irene de Bel: Doorzetten

Column Irene de Bel: Doorzetten

Muziek helpt kinderen om zich beter te concentreren en beter te leren. Het is goed voor de ontwikkeling van de hersenen en de motoriek van kinderen en het bevordert discipline en doorzettingsvermogen. Allemaal heel belangrijke kwaliteiten in de huidige maatschappij.

Toch leren steeds minder kinderen een instrument te bespelen. Het aantal muziekscholen is door bezuinigingen de afgelopen tien jaar bijna gehalveerd en ook de muziekles op school delft langzaam het onderspit.

Met een beetje geluk zingen ze af en toe een enigszins zuiver liedje, maar aangezien er amper nog vakdocenten zijn, ben je volledig afhankelijk van de muzikaliteit van de juf. Uit onderzoek van het Fonds voor Cultuurparticipatie blijkt dat slechts 11 procent van de scholen vindt dat hun leraren deskundig genoeg zijn om muziekonderwijs te geven.

Uit dat zelfde onderzoek blijkt dat 85 procent van de ouders muziekonderwijs wel heel belangrijk vindt. Muziek stimuleert creativiteit, wat gezien wordt als misschien wel de belangrijkste vaardigheid van deze eeuw. Als ouders het zo belangrijk vinden, waarom regelen ze dan wel allemaal sportclubjes maar geen muziekles voor hun kind?

Nu mijn kinderen zelf op muziekles zitten, weet ik wel hoe dat komt. Een instrument bespelen leer je niet van de een op de andere dag. Dat kost jarenlang dagelijks oefenen. En dat ritueel is wel heel moeilijk in te passen in een weekschema dat aan elkaar is geknoopt van naschoolse opvang en oppassen.

Waar ik vroeger vanaf 3 uur de tijd had om te oefenen en huiswerk te maken, kunnen mijn kinderen pas rond 7 uur ’s avonds aan de slag, als ze eigenlijk al uitgeteld zijn van een lange, drukke dag. Dat is bovendien niet het moment dat ik zelf nog zin heb in een discussie dat het toch echt nodig is.

Het lijkt in de huidige samenleving dan ook bijna een onmogelijke opgave om je kind een instrument mee te geven. Het is zo veel makkelijker om af te haken als je kind zegt dat het de muziekles niet meer leuk vindt. Maar een kind zegt dat natuurlijk precies op het moment dat het moeilijk wordt en juist dan is het belangrijk dat ouders niet opgeven en denken aan de lange termijnvoldoening. Ik zie zo veel volwassenen om me heen die vroeger wel op muziekles zaten, maar daar te snel mee zijn gestopt waardoor ze niets meer kunnen spelen.

Ze hebben nu stuk voor stuk spijt dat ze niet hebben doorgezet en vinden het zonde dat hun ouders niet hebben afgedwongen dat ze door gingen. Daar zit precies de crux. Bij professionele musici is de discipline erin geramd. Alle musici hebben als kind een moment gehad waarop zij wilden afhaken, maar hun ouders hebben toen niet opgegeven. Als je je kind wat wilt meegeven, zul je als ouder moeten doorzetten. Kunnen we dat geduld nog opbrengen?

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws