’Directe trein Haarlem-Utrecht zinvoller’

’Directe trein Haarlem-Utrecht zinvoller’
© Paul Vreeker
station Haarlem
Consumentenorganisaties vinden het jammer dat de NS in de dienstregeling voor 2018 heeft gekozen voor een intercitydienst tussen Enkhuizen en Utrecht. Een intercity tussen Haarlem en Utrecht lijkt hen zinvoller.

Afgelopen december voerde de NS een compleet nieuwe dienstregeling in. Eind dit jaar worden slechts enkele aanpassingen gemaakt en daarop hebben de consumentenorganisaties nu gereageerd. De reizigersbelangen worden behartigd door Rover, ANWB, Unie KBO, Fietsersbond, Landelijke Studentenvakbond en de Consumentenbond.

De belangrijkste verandering in de dienstregeling 2018 is de invoering van het hoogfrequent spoorvervoer tussen Amsterdam-Sloterdijk en Eindhoven. Iedere tien minuten gaat daar een trein rijden. Dat levert snellere reistijden en meer zitplaatsen op.

Stroom

Tevens ontstaat een directe intercityverbinding tussen Enkhuizen en Utrecht. „Jammer dat die keuze om logistieke redenen (het inzetten van treinstellen, red) wordt gemaakt en dat niet wordt gekeken naar waar in de markt vraag naar is. Er is namelijk een twee zo grote stroom passagiers op de route Haarlem naar Utrecht. Die moeten nu overstappen in Amsterdam, missen soms hun overstap. Het enige voordeel voor hen is dat ze straks wel zes in plaats van vier reismogelijkheden krijgen”, constateren de consumentenorganisaties. In een ver verleden reden intercity’s uit Limburg en Utrecht naar Haarlem en Zandvoort, later werd die route verlegd naar Alkmaar.

Verder zouden de reizigersorganisaties ook graag zien dat er meer intercity’s gaan rijden tussen Alkmaar en Haarlem en dan in beide richtingen (nu alleen in de spitsrichting). Ook de overstap in Haarlem op de trein richting Den Haag zou moeten verbeteren.

Een ander probleem in de dienstregeling is dat de sprinters vanaf Zwolle via Schiphol naar Den Haag in Leiden 11 of 14 minuten stilstaat om aansluitingen op andere lijnen mogelijk te maken. Die aansluitingen zijn prima, maar passagiers uit Nieuw-Vennep of Sassenheim zitten wel al die tijd te wachten op Leiden wanneer zij naar Den Haag Mariahoeve willen. Dat probleem kan worden opgelost wanneer de sprinter uit Hoorn in het vervolg doorrijdt naar Den Haag en niet die uit Zwolle.

Verder staat volgens Rover de intercity Amsterdam-Haarlem naar Rotterdam te lang stil in Leiden.

De consumentenorganisaties blijven ontevreden over de intercity naar Brussel. Twaalf van de 16 dagelijkse treinen gaan straks via de hogesnelheidslijn rijden en dat betekent tijdswinst. Alleen rijdt de trein tussen Antwerpen en Brussel nog steeds om via de luchthaven van Brussel en is daarmee op dat traject ongewenst langzaam. Dat om de vier uur een trein niet vanuit Amsterdam maar uit Den Haag vertrekt is een politiek compromis waar de organisaties niet blij mee zijn, maar zich bij neerleggen. Maar vanuit Amsterdam is het aantal passagiers veel groter. De NS wordt dan ook opgeroepen de capaciteit op deze lijn te vergroten.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws