Gemeenten claimen minder nachtvluchten

Gemeenten claimen minder nachtvluchten

Negen gemeenten in een strook van Alkmaar tot Haarlem, willen dat luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen het aantal nachtvluchten verder verlaagd van 32.000 naar 29.000.

Die grens was immers in december 2012 afgesproken, maar nu stelt de minister juist aan de Tweede Kamer voor om 32.000 als grens vast te leggen voor het aantal nachtvluchten dat op jaarbasis is toegestaan. Nachtvluchten vinden plaats tussen 23 en 7 uur en dan bij voorkeur op de Kaagbaan en Polderbaan. De praktijk was echter dat in 2016 toch 33.000 vluchten werden uitgevoerd en vorig jaar 32.300. Vandaar dat er nu een wettelijke regeling komt.

Vanwege de slaapverstoring wordt al lange tijd geprobeerd de overlast te verminderen. Dat lukt deels met landingen in glijvlucht, waarbij de motoren minder brullen en van grotere hoogte wordt geland. Dat soort landingen zouden er ook meer in de avond komen, maar in december 2012 bleek dat niet te lukken. Als compensatie was de bewoners toegezegd dat het aantal nachtvluchten in drie jaar tijd naar 29.000 zou gaan.

Ruzie

Alleen probeert de luchtvaartsector zich sindsdien onder die afspraak uit te wurmen. Bewonersvertegenwoordiger Kees van Ojik: „Schiphol claimt dat overdag in de rustige uren ook glijvluchten worden uitgevoerd en dat dus de afspraak over meer glijvluchten wordt nagekomen. Daar gaan we niet mee akkoord.”

In de Omgevingsraad Schiphol, waar bewoners, bestuurders en sector onder leiding van Hans Alders overleggen, wordt nu al drie jaar ruzie gemaakt over die grens van 29.000 vluchten. Deze zomer moet er advies aan de minister komen over de toekomstige groei van de luchthaven, het tegelijkertijd gebruik van vier banen en de nachtvluchten.

Slaap

De gemeenten Alkmaar, Bergen, Beverwijk, Castricum, Haarlem, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Velsen geven nu al alvast een signaal af naar de minister. Zij noemen de grens van 32.000 vluchten dit jaar dan ook een verhoging, omdat ze vasthouden aan 29.000. „Binnen onze regio wordt de overlast vooral ervaren in de nachtperiode. Nachtvluchten zorgen voor matige tot ernstige slaapverstoring en daarmee voor verslechtering van de gezondheid. Onderzoeken van GGD Kennemerland en de GGD Hollands Noorden onderschrijven dit.”

Om de hinder in de regio te verminderen, zetten de negen gemeenten in op strikte naleving van het beleid van vaste aanvliegroutes met daarbij gunstige randvoorwaarden voor de aankomend vliegverkeer om een glijvlucht goed te kunnen uitvoeren. Uit de verkenning van de regio blijkt verder dat veel nachtvluchten niet mainportgebonden zijn en daarom economisch van minder belang: ofwel, het zijn vakantievluchten.

Eerder had de Noord-Hollandse gedeputeerde Tekin al gepleit voor het weren van vakantievluchten in de nacht. Een verlaging van het aantal nachtvluchten willen ook de gemeenten Oegstgeest, Lisse, Katwijk, Teijlingen en Kaag en Braassem.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws