KLM overweegt juridische stappen vanwege uitstel vliegveld Lelystad

KLM overweegt juridische stappen vanwege uitstel vliegveld Lelystad

De Nederlandse luchtvaartwereld is verbolgen over het uitstel van de opening van Lelystad Airport. Onder druk van de gemeenteraadsverkiezingen heeft het kabinet besloten dat het poldervliegveld past op z'n vroegst in 2020 van start gaat.

Met haar besluit heeft minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) het nationale probleem niet opgelost: Schiphol heeft Lelystad Airport nodig om te kunnen groeien. De luchthaven tikt het groeiplafond aan en bovendien is er tien jaar geleden een afspraak gemaakt dat er tienduizenden vakantievluchten zouden worden overgeplaatst naar Eindhoven én Lelystad.

"Niks doen kan niet, want stilstand is achteruitgang", zegt Frank Allard, voorzitter van de Barin, de club van luchtvaartmaatschappijen in Nederland. KLM is zeer 'ontstemd' en overweegt juridische stappen. Topman Pieter Elbers: "Nu de capaciteit er op Lelystad niet is, moet groei op Schiphol mogelijk gemaakt worden." Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) is daar niet voor in.

Lees ook: Gedeputeerde Tekin: ’Uitstel Lelystad mag niet leiden tot afstel’.

De bewindsvrouw stelt dat met 'maximale druk' het 'wellicht mogelijk' is om Lelystad Airport nog volgend jaar te openen. Maar om tegemoet te komen aan de onrust onder inwoners van Oost-Nederland wil ze het vooral 'zorgvuldig' doen. Harde garanties voor opening in 2020 geeft de minister niet. "Maar het is wel realistisch."

Opvallend is dat het ministerie van Infrastructuur, na alle studies opnieuw onder de loep te hebben genomen, al weet dat er nu heel veel anders kan ten gunste van Gelderland, Overijssel en Friesland. Eerder was het departement stellig over dat het allemaal niet anders kon tot de herindeling van het luchtruim.

Nu blijken vliegtuigen wel hoger te kunnen vliegen. De overlast boven Ede kan verminderd worden door in een C-vorm om het christelijke bolwerk heen te vliegen. Bronnen bevestigen dat dit vooral is om de morrende ChristenUnie tevreden te krijgen.

Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) geeft alle eer aan de actiegroepen van verontruste bewoners. "Als je het aan een vlieger overlaat dan krijg je een rechte route van A naar B. We hebben juist de kennis van mensen uit het gebied nodig om het beter te krijgen", zegt de bewindsvrouw. Achter de schermen klinken andere verhalen: er waren te weinig ambtenaren met kennis van zaken en de voorbereiding van Lelystad Airport is een haastklus geworden om het vliegveld komend voorjaar open te krijgen. Van Nieuwenhuizen heeft nu twintig extra ambtenaren ingezet.

Bovendien spelen de gemeenteraadsverkiezingen een belangrijke rol. ChristenUnie en CDA waren nog voor de persconferentie van de minister al in een strijd verwikkeld om als eerste hun blijdschap te delen over het uitstel van Lelystad Airport. De achterban woont immers recht onder de aanvliegroutes. Over groei van Schiphol na 2020 spreekt de Tweede Kamer pas na de verkiezingen.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws